category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Vast slapen

Terwijl jij wakker wordt van ieder geluid, slaapt je vriend zo vast dat hij soms zelfs door de wekker heen slaapt. Is het slecht om erg vast te slapen.

Antwoord van huisarts Ingrid Kuiper: 'Vast slapen is niet ongezond. Het slaappatroon verschilt per persoon: er zijn geen‘normale’ patronen. Het is ook niet eenvoudig om (te) vast slapen af te leren of gemakkelijker wakker te worden.

Kwantiteit en kwaliteit
Behalve de slaapkwaliteit is ook de kwantiteit wisselend; de ene persoon slaapt efficiënt en heeft aan vijf uur slaap genoeg, de ander heeft zeker tien uur nodig.

Slaapcyclus
Onder invloed van licht en je biologische klok maakt je lichaam een ‘slaaphormoon’ aan. Serotonine (een ander hormoon,waar je je gelukkig van gaat voelen) zorgt daarna voor de diepe slaap. Tijdens een nacht doorloop je steeds een cyclus van ondiepe, diepe slaap en remslaap.

Diepe slaap en remslaap
De diepe slaap zorgt voor de kwaliteit van de slaap (waardoor je uitgerust wakker wordt). Tijdens de diepe slaap herstelt je lichaam van alle activiteiten overdag. Hersencellen en spiercellen ontspannen. Je remslaap zorgt vooral voor je geestelijke welzijn en geheugen.

Wakker worden
Afhankelijk van je eigen slaappatroon ben je in een diepe of ondiepere slaap als je wekker gaat. Bij forse inspanning overdag is de slaap ’s nachts meestal ook dieper.

Tijd helpt
Naarmate je ouder wordt, zul je steeds minder slaap nodig hebben en minder diep slapen. Dus tijd heelt de wond. Verder kun je een andere manier proberen om te ontwaken. Ten slotte zijner speciale slaapcentra in Nederland, bijvoorbeeld voor mensen met (in)slaapproblemen en slaapapneusyndroom.

Bron: Archief | Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest