category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Suiker vermijden? Lees etiketten

Wil je suiker vermijden? Lees dan de etiketten van producten. Marije van Fitnessbijbel voor Vrouwen geeft ons een snelcursus etiketten lezen en suiker herkennen.

Marije: ‘De basis van gezonde voeding en keuzes maken is het lezen van etiketten. Deze basis zorgt ervoor dat doelen gehaald worden. Echt hoor, wij worden niet dik van een boterham meer of minder, een banaan (te veel) als tussendoortje of een keer extra opscheppen. We worden dik van niet-etiketten lezen. Als je weet dat er in sommige broodsoorten, kipfilet en zelfs in thee suiker zit, dan is elke gezonde boterham (met kipfilet en een kop thee) er een te veel!

Leer etiketten lezen
Je hoeft geen voedingsexpert te zijn om gezonde keuzes te maken. Als je de volgende techniek beheerst, dan heb je al zoveel gewonnen en is het behalen van fitnessdoelen alleen nog maar een kwestie van dagen in plaats van weken.

Pak er een product bij
Ik ga het simpel voor je houden en met name de grootste oplichter bekend maken. Pak er maar even een willekeurig verpakt product bij, dan leer ik je het direct.

Op een verpakking staan tabellen. Je ziet hier onder andere hoeveel calorieën en vetten erin zitten. Dit mag je even overslaan. Immers, als de ingrediëntenlijst goed is, zijn de tabellen (en calorieën) het ook. Kijk daarom altijd naar de ingrediëntenlijst.

De boosdoeners
Ingrediënten die aangeven of een product je dik en ongezond maken (de grootste oplichters!) zijn:
(riet)suiker, glucose-fructosesiroop/stroop, high fructose, corn syrup. Kijk juist naar producten waar je het niet van verwacht zoals brood, zuivel, vlees en vis. Gelukkig ligt er vaak in hetzelfde schap een soort waar het niet in zit (soms ook nog goedkoper!)

Als je dan toch kijkt, onthoud het volgende ook:
De eerste drie ingrediënten zijn belangrijker dan de rest. Je eet vooral deze. Vermijd ingrediënten die je niet kunt uitspreken en beperk je tot het soort je kent. Probeer E-nummers (m.u.v. E100 & E300- lijn) ook zoveel mogelijk te vermijden.

Ga op onderzoek uit. Als je deze producten elimineert en vervangt voor dezelfde zonder, is dat absolute winst en succes gegarandeerd!

Go for it!


Marije de Vries (1981) onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle.

Kom een keer gratis sporten bij Marije of bij haar collega's! Print de dagpas uit en lever hem in, of bel om een training te plannen. Kijk op www.indooraction.nl/rooster om het lesprogramma te bekijken.

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest