category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

7 dingen om te doen als je niet kunt slapen

Tips van zeven verschillende slaapexperts.

De website Scienceofus won advies in bij verschillende slaapexperts en dat leverde deze tips op. Onthouden voor de volgende keer dat je ligt te woelen in bed.

1. Leid jezelf af met nutteloze lijstjes
Het belangrijkste om in slaap te vallen, is dat het rustig is in je hoofd. Piekeren helpt zeker niet mee. Probeer daarom aan iets ander te denken. Iets waar je je geen zorgen over maakt. Richt in gedachten een vakantiehuis in of stel de ideale line-up samen voor je eigen festival.

2. Probeer wakker te blijven
Denken aan slaap, hoeveel uur je nog kunt slapen en hopen dat je snel in slaap valt, is eigenlijk een recept om níet in slaap te vallen. Geef jezelf eens de opdracht om wakker te blijven. De kans bestaat dat je dan snel genoeg moe wordt. Als je vrede hebt met het idee van wakker blijven, kalmeer je en daarvan kun je in slaap vallen.

3. Ga uit bed
Blijf niet draaien in bed. De beste manier om te relaxen is na twintig minuten even uit bed gaan. Zet niet meteen alle lampen aan, maar houd het licht gedimd.

4. Schrijf op wat je bezighoudt
Deze tip is prima te combineren met tip 3. Schrijf alles op waar je aan denkt, waar je mee zit, wat je nog moet doen. Zet het op papier en schrijf het uit je hoofd. We maken ons het meest druk om dingen die kunnen gebeuren. De meeste zaken zullen nooit echt gebeuren. Andere problemen zijn er misschien wel, maak daarvoor een actieplant.

5. Doe ademhalingsoefeningen
Mediteer of doe ademhalingsoefeningen waar je rustig van wordt. Heb je geen ervaring met ademhalingsoefeningen? Probeer langer uit te ademen dan dat je inademt en pauzeer even tussen iedere ademhaling. Tel tot vijf terwijl je uitademt. Hou je gedachten bij de oefening en houd het zeker tien minuten vol.

6. Accepteer dat je niet kunt slapen
Acceptatie is de eerste stap.

7. Bedenk hoe je 's ochtends zoveel mogelijk zon kunt zien
Zon in de ochtenduren helpt je lichaam om de interne klok af te stellen. Probeer 's ochtends meer naar buiten te gaan, dat kan je helpen om 's avonds in slaap te vallen.

Bron: Scienceofus | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest