category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

De voordelen van pompoenpitten

Pompoenpitten zijn gezond en handige smaakmakers die zorgen voor een beetje crunch in bijvoorbeeld een salade of granola.

1. Ze helpen bij het herstel van de spieren
Het eten van een handje eiwitrijke pompoenpitten na het sporten bevordert de groei en het herstel van je spieren, nadat je ze hebt belast met een training.

2. Ze zijn een bron van vezels
Voedingsvezels zijn natuurlijke stoffen die niet in je darmen worden verteerd. Ze zijn belangrijk voor een goede spijsvertering en hebben een gunstig effect op je cholesterolgehalte.

3. Ze bevatten goede vetten
Pompoenpitten zijn rijk aan omega-3-vetzuren, en onverzadigde vetzuren beschermen je lichaam tegen hart- en vaatziekten.

4. Ze houden je alert
Pompoenpitten leveren foliumzuur, magnesium en ijzer. Deze mineralen zorgen ervoor dat je meer energie krijgt en dat je minder moe bent. Daarnaast verhogen de stoffen je concentratie en houden ze je botten gezond.

5. Ze zijn rijk aan vitamine E
Dit krachtige antioxidant is goed voor je weerstand, speelt een rol bij de aanmaak van rode bloedcellen en is goed voor je spieren en weefsels.

6. Van oudsher werden ze als medicijn gebruikt vanwege de voordelen
Pompoenpitolie wordt al eeuwen gebruikt als medicijn bij spierkrampen, reuma en ontstekingen. Keiharde bewijzen hiervoor zijn er nog niet.

7. Ze hebben een gezond schilletje
Een pit zit in het binnenste van een pitvrucht. In de pit zit het eigenlijke zaad. Die pit is niet alleen lekker, maar de dunne pitwand zit ook vol goede onverzadigde vetten en andere voedingsstoffen. In zijn geheel opeten dus.

8. Ze vullen goed
Een handje pompoenpitten bevat 115 calorieën. Dat klinkt misschien veel voor een handje, maar pitten zijn de gezonde vullers van je salade, granola of soep, die zorgen dat je goed verzadigd bent na je maaltijd.

Zo rooster je pompoenpitten
Je kunt pompoenpitten met of zonder zout en kruiden roosteren in de oven. Verwarm de oven voor op 200 graden, leg de pompoenpitten op een bakplaat en rooster twee keer vijf minuten aan elke kant. Je kunt ze ook in een pan knapperig bakken (circa vijf minuten).

Lees ook: Recept voor kersengranola

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest