category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Is het normaal om aan te komen tijdens je menstruatie?

Ongesteld zijn op zich is al niet zo prettig, maar voel jij je soms ook zo dik en opgeblazen tijdens je menstruatie? Voedingsdeskundige Anita Mulderij legt uit hoe dat komt.

Anita Mulderij: 'Waarschijnlijk verbeeld je het jezelf niet: veel vrouwen komen inderdaad aan tijdens de menstruatie. Soms kan dit zelfs een paar kilo’s schelen. Hoe komt dat?

Aankomen tijdens menstruatie: kwestie van hormonen

De gewichtstoename tijdens je ongesteldheid heeft voornamelijk te maken met de wisselende hormoonspiegels. Vlak voor de menstruatie bereikt het vrouwelijke hormoon oestrogeen haar piek. Dat gaat vaak gepaard met het vasthouden van vocht. Het gevolg is dat je je opgeblazen kan voelen en dat je toeneemt in gewicht.

Zodra je maandelijkse periode begint, neemt het hoge oestrogeengehalte weer af en beginnen bij veel vrouwen de buikkrampen. Daarnaast speelt niet alleen het hormoon oestrogeen een rol, maar ook het hormoon progesteron. In de tweede helft van de menstruatiecyclus zorgt progesteron voor het vasthouden van vocht en dus voor gewichtstoename. Sommige vrouwen merken zelfs een toename in de grootte van de borsten, tot zelfs een cup groter, wat sommige dames niet erg vinden, al kan het soms wel pijnlijk aanvoelen.

Eetgewoonten tijdens je menstruatie

Heb jij ook meer drang naar zoetigheid of last van eetbuien net voordat je ongesteld wordt? Dan ben je niet de enige. Een groot deel van de vrouwen heeft tijdens de menstruatie meer behoefte aan ongezond eten dat vaak rijk is aan vet en suikers.

Niet alleen je hormonen, maar ook je eetgewoonten spelen een grote rol voor en tijdens de menstruatie. Suiker- en vetrijke voeding is niet alleen calorierijk, maar kan er ook toe leiden dat je lichaam extra vocht vast gaat houden waardoor je zwaarder weegt en je opgeblazen voelt.

Lees ook de voedingstips voor tijdens je menstruatie.

Hoe voorkom je een opgeblazen gevoel?

Probeer veel te bewegen als je ongesteld bent. Ondanks dat je je misschien moe, niet zo lekker of opgeblazen voelt zal het je helpen om je beter en slanker te voelen. Door te sporten zorg je er niet alleen voor dat je afvalt in het algemeen, maar het zorgt er ook voor dat je lichaam minder vocht vasthoudt door dit eruit te zweten.

Vermijd voeding dat rijk is aan snelle koolhydraten en transvetten. Kies voor natuurlijke en onbewerkte voeding dat koolhydraatarm is en rijk aan natuurlijke vetten en eiwitten. Dit houdt je bloedsuikerspiegel stabiel en zorgt lang voor een verzadigd gevoel waardoor je minder drang hebt naar zoetigheid. Eet uitgebalanceerd en kies voor vlees, vis, ei, noten, zaden, pitten en vooral veel groenten en elke dag een stuk fruit.

Daarnaast kan het helpen om je zoutinname te beperken. Zout zorgt namelijk ook dat het lichaam meer vocht vasthoudt, iets dat je in deze periode al helemaal niet kunt gebruiken.'

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Tekst: Anita Mulderij | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest