category colour brushGelukkig/Life

Zonder mindfulness-meditaties toch je stress verlagen

Mindfulness is een effectieve manier om jezelf rustig en in balans te houden, maar vereist wel een uur meditatie per dag. Marisa Garau biedt mindfulness-zonder-zengedoe en geeft 3 handige tips om zonder meditatie toch mindful te blijven.

1. Accepteer de werkelijkheid zoals deze is
Je stress wordt niet veroorzaakt door wat er in de buitenwereld gebeurt, maar door je eigen reacties op die gebeurtenissen. Als je van een gebeurtenis in de stress schiet, bedenk dan dat de werkelijkheid is zoals deze is: niet goed en niet slecht. Alleen je eigen oordeel erover maakt het goed of slecht. Schiet je in de stress omdat de brug opengaat terwijl je al te laat bent? Erover stressen zal die situatie niet veranderen. Blijf nuchter nadenken en zeg tegen jezelf: ‘Het is zo, ik hoef er niet over te oordelen.’ Daarmee accepteer je de situatie zoals deze is en houd je je stress onder controle. Adem dan een paar keer diep in en uit. Laat op de uitademing je spanning los.

2. Besef dat alles voorbij gaat
Je kunt van allerlei dingen gestrest raken: kritiek op je werk; je moeizame relatie; je kinderen die je grenzen overschrijden. Op dit moment lijken het rampen van wereldformaat. Maar in de werkelijkheid zijn het niet meer dan situaties die uiteindelijk voorbij zullen gaan. Volgende maand, volgend seizoen of over een paar jaar zul je er heel anders naar kijken. Zit je nu in een moeilijke periode? Stel jezelf dan gerust met de gedachte ‘Ook dit zal voorbij gaan en dan is alles weer goed.’ Op deze manier bevrijd je je uit die negatieve gedachten die je nu zo bedrukken, en kun je je leven en alles wat erbij hoort in een groter geheel zien. Bovendien maak je jezelf meteen rustiger door te vertrouwen dat ook deze minder leuke tijden goed zullen aflopen.

3. Schenk aandacht aan wat je nu doet
Stress wordt veroorzaakt door je oordelende gedachten over gebeurtenissen en situaties. Dit denken en oordelen hoort bij je menselijke geest en gaat de hele dag door. Maar om je niet constant te verliezen in nare oordelen – die spanning en angst veroorzaken – kun je ervoor kiezen om alles wat je doet met aandacht te doen. Concentreer je je op bijvoorbeeld het schillen van de aardappels of het drinken van je koffie, dan heeft je brein geen capaciteit over om oordelen te produceren: het moet zich dan bezighouden met die aardappels of de smaak van de koffie. Zo voorkom je de aanmaak van stresshormoon in je lichaam en gun je je overijverige geest een welverdiende break.


Deze blog is een bijdrage van Marisa Garau
Marisa Garau schrijft boeken over mindfulness en ontwikkelt online mindfulness-programma’s zonder tijdrovende meditaties. Download op haar website meer leerzame tips, leuke goodies en gratis proeflessen.

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest