yogapose-beter-slapen

Deze yogapose kan je helpen beter te slapen

Heb jij moeite met in slaap vallen of slaap je niet goed? Dan zou deze yogapose wellicht de oplossing voor je kunnen zijn! Hem iedere avond doen zou er namelijk voor moeten zorgen dat je beter slaapt. Ga jij het proberen?

Volgens een onderzoek uit 2012 gaf meer dan 55% van de mensen die aan yoga doen aan dat zij daardoor beter konden slapen. Daarnaast gaf meer dan 85% van de participanten aan dat het doen van yoga hielp bij het verminderen van stress. Dat komt waarschijnlijk doordat yoga zowel je geest als je lichaam doet ontspannen, waardoor je beter in slaap kan vallen en een betere nachtrust hebt. Heb je moeite met slapen? Neem dan iedere avond een paar minuten de tijd voor je je bed in stapt voor deze specifieke yogapose.

Lees ook: ‘3 onverwachte gevolgen van slaapgebrek

Beentjes omhoog

De benen-tegen-de-muur-pose (Viparita Karani) is dé pose die je zou kunnen helpen om beter te slapen. Deze bijzondere pose, die verrassend makkelijk uit te voeren is, heeft namelijk verschillende voordelen:
1. Het helpt pijn in je onderrug te verminderen
2. Je kan er je hamstrings licht mee stretchen
3. Je bekkenbodem kan erdoor ontspannen
4. Kramp in je voeten en benen kan verminderen
5. Het helpt je ontspannen (zeker in combinatie met mindful ademhalen)

Zo doe je het:

1. Ga met je linkerzij tegen de muur aan zitten. Laat je onderrug tegen een kussen rusten als je dat prettig vindt.
2. Draai voorzichtig je lichaam naar links en breng je benen omhoog tegen de muur. Als je een kussen gebruikt, schuif dan je onderrug op het kussen voordat je je benen omhoog brengt. Gebruik je handen om je balans te houden.
3. Laat je rug op de grond zakken en ga liggen. Laat je schouders en hoofd op de grond rusten.
4. Verplaats je gewicht van kant naar kant en schuif je zitbotjes dichter tegen de muur aan.
5. Leg je armen langs je zij met je handpalmen naar het plafond. Als je een kussen gebruikt, moet deze nu volledig je onderrug ondersteunen.
6. Laat de kop van je dijbenen (het deel wat aan je heupen vastzit) ontspannen en laat ze richting de achterkant van je bekken zakken.
7. Sluit je ogen en probeer 5 tot 10 minuten in deze houding te blijven liggen. Adem in en uit door je neus.
8. Om omhoog te komen kan je jezelf langzaam van de muur af duwen en je benen naar rechts laten zakken. Gebruik vervolgens je handen om weer rechtop te gaan zitten.

Tip: Als je dit eenmaal goed kan, kan je ook op je bed gaan liggen met je benen tegen het hoofdbord aan. Je kan jezelf daarna dan makkelijk in een comfortabele slaaphouding laten zakken.

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen