category colour brushGelukkig/Life

Welk uitsteltype ben jij?

Ook last van uitstelgedrag? Check welk uitsteltype jij bent en voorkom zelfsabotage.

De vastloper
Je wordt overladen door de berg werk die met een nieuw project op je af komt. Zie je door de bomen het bos niet meer? Pas dan op voor zelfsabotage, want daar blink je waarschijnlijk in uit.

Maak een overzicht van de werkzaamheden die je moet of wilt doen. Geef vervolgens voor elke activiteit aan in hoeverre deze urgent en belangrijk is, door een cijfer te geven. En koppel er een realistische deadline aan. Plan de belangrijkste taken als eerste in je agenda en vul de resttijd op met de minder belangrijke taken die ook moeten gebeuren. Zo behaal je sneller kleine successen en ga je er vanzelf weer de lol van inzien. Beloon jezelf minimaal één keer per dag en kijk naar wat goed gaat.

De perfectionist
Je zegt niet snel dat een project te hoog gegrepen is of dat je iets niet aandurft. En dus ga je op de perfectionistische toer: alles moet eerst tot in de puntjes voor elkaar zijn, voordat je er echt mee aan de slag gaat. Dit is uitstelgedrag van de bovenste plank, want je kunt vooraf niet alles piekfijn in orde hebben. Door gewoon te beginnen, stuit je vanzelf op problemen maar ook op creatieve oplossingen, omdat je in het moment van de actie bent. Al doende kom je op andere oplossingen dan wanneer je van tevoren alle stappen al helemaal uitdenkt.

Wees ook eerlijk: ben je écht een perfectionist of is het geraffineerd uitstelgedrag en ben je gewoon onzeker? Onzeker zijn over iets wat je nog niet eerder hebt gedaan, is normaal. Buig het om in nieuwsgierigheid. Vogel uit wat de mogelijkheden zijn zonder dat het meteen succesvol hoeft te zijn. Iets wat minder florissant uitpakt, levert vaak ook nuttige informatie op.

De moeizame opstarter
Heb je last van opstartproblemen? Of heb je de concentratie van een goudvis? Het kan zijn dat je beter presteert met een deadline, maar dikke kans dat het je ook meer stress dan plezier oplevert.

Creëer kortere deadlines voor jezelf, bijvoorbeeld op de volgende manieren:

  • Vraag een vriendin of je partner om jou over drie uur te bellen, het moment dat jij een bepaalde klus af hebt.
  • Zet elke tien minuten de wekker voor kleine, simpele taken en neem een korte pauze na ongeveer dertig minuten.
  • Ga naar E.ggtimer.com. Dit is een gratis online tool om taakgericht en met een hyperfocus te werken aan één taak. Wel zolang alle andere notificaties (e-mail, telefoon, sociale media) uitzetten!
  • Maak een kortetermijn-tijdsplanning: wat heb je over vijf, vijftien en negentig minuten af? Zo blijf je beter gefocust en gemotiveerd, omdat je sneller resultaat bereikt. En op die manier train je je hersenen om te focussen op successen.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest