slaapproblemen

Dit is dé reden waarom je (soms) slaapproblemen hebt

Het is een vraag waar iedereen zich weleens mee bezighoudt: waarom slaap ik (soms) zo slecht? Een ding werd tijdens een onderzoek het vaakst genoemd als het gaat om de reden van het hebben van slaapproblemen. En dat is…

Philips heeft een onderzoek gedaan onder 13.000 volwassenen uit 13 landen naar wat de reden kan zijn voor slaapproblemen en om uit te zoeken hoe het met hun slaapgedrag zit. Het blijkt dat slechts 49 procent aangeeft tevreden te zijn met hun slaap.

Lees ook:Dit zijn ze: de beroepen met het meeste slaaptekort

Wat houdt ons uit onze slaap?

Maar wat houdt mensen nu uit hun slaap? De meest genoemde reden is zorgen/stress. Het maakt niet uit of dat nu over werk, geld, relaties, familie of dagelijkse beslommeringen gaat. Van stress is bekend dat dat een enorme invloed kan hebben op de kwaliteit én kwantiteit van slaap.

Scherm

Een andere factor die werd genoemd is schermgedrag vlak voor het naar bed gaan. Maar liefst 75 procent van de ondervraagden gaf toe dat ze vlak voor het slapengaan op hun mobiel kijkt. 39 procent zegt vlak voor het in slaap vallen nog even op hun telefoon kijken en ook op het moment dat ze wakker worden.

Het scherm zorgt ervoor dat in slaap vallen steeds langer duurt en dat het slapeloosheid en chronische vermoeidheid in de hand helpt.

Partner

Maar er wordt nog een andere reden genoemd die slaapproblemen kan veroorzaken: je bedpartner. Meer dan 33 procent van de ondervraagden zegt soms apart te slapen om beter te kunnen slapen. 30 procent zegt dat het slaapgedrag van de partner invloed heeft op de relatie!

Ondanks al deze veroorzakers van slaapproblemen, blijkt dat er maar weinig mensen echt iets ondernemen om ervan af te komen.

Lees ook:Wat doen slaapwetenschappers als ze niet kunnen slapen?

Tips voor een goede slaaproutine

Het beste wat je kunt doen om goed te kunnen slapen is een vaste routine aanhouden om je te laten ontspannen. Deze tips helpen ook om je wat relaxter te voelen voor het slapengaan.

  • Dim de lichten
  • Lees een (saai) boek
  • Neem een warm bad of douche
  • Doe een korte slaapmeditatie
  • Doe ademhalingsoefeningen
  • Of geef jezelf een nekmassage

En het is dus de bedoeling dat bij zo’n slaaproutine een scherm wordt genegeerd en dat die ook niet in de slaapkamer aanwezig is. En als je partner de oorzaak is van jouw slaapproblemen, dan kun je misschien een slaapscheiding overwegen…

Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen