Theeleuten opgelet: onderzoekers hebben ontdekt dat het drinken van zwarte thee de bloeddruk met zo’n twee tot drie punten kan verlagen.
Er zijn verschillende soorten thee die goed zijn voor je gezondheid.
Witte thee bijvoorbeeld bevordert de spijsvertering en ondersteunt het
imuunsysteem, terwijl
groene thee goed is voor je cholesterol. Onderzoekers van de University of Western Australia hebben nu ook de positieve invloed van
zwarte thee aangetoond. Het drinken van drie koppen thee per dag zorgt voor een
bloeddrukdaling van twee tot drie punten.
Experiment
Zes maanden lang kreeg de helft van de testpersonen, een groep van 95 mannen en vrouwen, drie koppen
zwarte thee per dag. De andere helft kreeg een placebodrank met dezelfde smaak en dezelfde hoeveelheid cafeïne.
Doe eens vegetarisch >
De groep theedrinkers had na afloop van het experiment een duidelijk
lagere bloeddruk dan de testpersonen uit de andere groep. ‘Deze kleine verschillen in bloeddruk leiden al tot 10 procent afname in prevalentie van hoge bloeddruk en
hartziekten en beroerte,’ aldus onderzoeker Jonathan Hodgson.
1 Reacties op dit artikel
Ike
donderdag 26-01-2012
Heerlijk en bovendien heel erg goed!:)