×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

De zeven zonden

De zeven zonden
27.04.2011 - Redactie

Schokkend: veel dagelijkse dingen die ons ‘gezond’ lijken, zijn helemaal niet zo gezond. Neem zo’n dagelijkse douche bijvoorbeeld. Da’s dus geen goed idee.


Zonde 1: iedere dag douchen
Stap jij ook iedere ochtend, middag of avond onder de douche? Probeer dat niet meer te doen, drukt de Britse dokter Nick Lowe ons op het hart. Veel mensen wassen zich volgens hem namelijk veel te veel. Warm water in combinatie met zeep veroorzaakt op den duur een droge en soms zelf ontstoken huid. Iedere dag onder de douche is dan ook helemaal niet nodig. Ga liever om de dag. Vind je dat moeilijk? Probeer dan met zo koud mogelijk water en zeepvrije douchegel te douchen.

Zonde 2: acht uur slaap per nacht
Raak jij ook in de stress wanneer je niet minstens acht uur per nacht kunt slapen? Onzin, zegt de Britse professor Jim Horne. Het is volgens hem namelijk veel beter om verdeeld over de dag/nacht te slapen. Zo is een power nap van 15 minuten overdag even effectief als een uur extra slaap ’s nachts.

De perfecte slaaproutine volgens Horne? Aan het begin van de avond twee uur slapen, dan avondeten en iets actiefs doen, daarna rond middernacht naar bed om twee à drie uur te slapen. Daarna weer even opstaan en dan weer een aantal uur naar bed totdat je in totaal zeven uur hebt geslapen.

Ook een goed ontbijt is belangrijk >

Zonde 3: spoelen na het tanden poetsen
(Bijna) iedereen doet ‘t. Tanden poetsen en daarna je mond spoelen met water. Niet doen, zegt tandarts Phil Stemmer. Daardoor haal je namelijk het hele beschermende effect van de tandpasta weg. Zijn advies? Tanden poetsen zonder water – dus ook niet je tandenborstel met tandpasta onder de kraan – en daarna niet spoelen. Wacht vervolgens minstens een half uur met eten en drinken.

Zonde 4: het ‘moderne’ toilet
‘Moderne toiletten zijn slecht voor ons’, aldus een groep Israëlische onderzoekers. Hurken in plaats van zitten op een toilet schijnt namelijk veel beter te zijn. Dit is natuurlijker en beter voor onze spijsvertering. Bovendien krijgen we door het ‘moderne’ toilet sneller aambeien, wat met hurken niet het geval zou zijn. Iets met te veel te druk zetten… Geen fan van hurkend boven het toilet hangen? Zet dan iets onder je voeten, waardoor je die hurk-positie krijgt.

Zonde 5: huishoudelijke klusjes
Een zonde die we graag overboord gooien: huishoudelijk werk. Amerikaanse wetenschappers beweren namelijk dat we hierdoor een verhoogde bloeddruk krijgen. Dit komt doordat de meeste mensen erg gestrest raken wanneer ze nadenken over boodschappen doen, koken en schoonmaken. Niet van het werk zelf, maar van het piekeren erover ontstaat dus die hoge bloeddruk. Bovendien resulteert te veel blootstelling aan schoonmaakmiddelen bij 1 op de 7 mensen in astma.

Een groot deel van de Nederlanders heeft een tekort aan vitamine D >

Zonde 6: fout ademen
De meeste mensen ademen helemaal verkeerd volgens psychotherapeut Neil Shah. Baby’s ademen namelijk vanuit de buik, maar naarmate we ouder worden verandert dit. We ademen alleen nog tot aan ongeveer het midden van onze longen, waardoor de frisse lucht niet ver genoeg komt. Geen goede zaak, aangezien bij het onderste gedeelte van onze longen de bloedvaten zitten die er o.a. voor zorgen dat er zuurstof in ons bloed wordt opgenomen.

Tijd om te oefenen dus. Bij het inademen moet je volgens Neil Shah je buik juist bol maken en dan inademen. Hou je borst helemaal stil. Adem vervolgens diep in en langzaam weer uit. Wanner je dit een paar minuten per dag oefent behaal je al grote resultaten, zoals een lagere bloeddruk.

Zonde 7: uitbuiken na het avondeten
Werken, avondeten, lekker relaxen voor de televisie en daarna naar bed. Voor velen een goede routine, maar volgens diëtist Claire MacEvilly niet aan te raden. Wanneer je na het avondeten namelijk niet meer actief bent, zet je eten al snel om in vet.

Haar advies? Eet ’s ochtends de calorierijkste maaltijd van de dag in plaats van tijdens het avondeten. Ook een snelle wandeling van 20-minuten na het eten is een goed idee. Bovendien benadrukt MacEvilly dat het een fabeltje is dat je na 20.00 of 21.00 uur niet meer moet eten omdat je dan niets meer verbrandt. Probeer gewoon iets actiefs te doen wanneer je ’s avonds calorierijk hebt gegeten.

Lees ook: appels als geneesmiddel >


(
Bron: dailymail.co.uk)
Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

15.01.2019 - Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jij hebt een doel voor ogen dat niet gemakkelijk te bereiken is. Maar je weet…

» Naar de daghoroscopen