category colour brushFit/Lijstjes & Tips

Kies de juiste sportschoenen in 3 stappen

Hardloper of fitnessfreak; met dit stappenplan weet je voortaan precies welke sportschoen je moet kiezen en zijn miskopen verleden tijd.

1. Bepaal je schoenmaat
Ook als je al jaren dezelfde schoenmaat hebt, kun je nieuwe sportschoenen het best altijd eerst passen. De maten van merken en modellen kunnen nogal eens verschillen. Houd er rekening mee dat je voeten bij elke stap een beetje naar voren glijden. Zorg er dus voor dat je ongeveer een centimeter ruimte hebt tussen je tenen en de voorkant van de schoen, om zere tenen, blaren erger te voorkomen. Ook de breedtemaat is belangrijk; er mag best een beetje ruimte aan de zijkanten zitten.

Als je toch online bestelt
Is het niet mogelijk om sportschoenen te passen, omdat je ze online bestelt, pas dan dit trucje toe om je maat te bepalen: ga met één voet op een A4-papier staan en til de andere voet op. (Zijn je voeten niet even groot, zet dan je grootste voet op het papier.) Teken een streepje bij je langste teen en bij je hiel. Meet deze lengte op en tel er vervolgens een centimeter bij op. Bij bijna elke webshop vind je een maattabel, waarin je kunt zien welke maat bij welke voetlengte hoort. Dat geeft in ieder geval een indicatie, maar ook dan geldt: per merk kan de maat en de pasvorm verschillend zijn.

2. Denk na over je sportroutine
Ben je vaak in de sportschool te vinden? Dan heb je een heel andere schoen nodig dan wanneer je hardloopt. Bepaal voor jezelf op welke ondergrond jij het meest sport.

Cardio- en krachttraining
Wanneer je met apparaten en gewichten werkt, heb je geen speciale sportschoenen nodig. Wel is een goede houding een must tijdens krachttraining, dus ga voor een sportschoen die comfortabel zit en stabiel aanvoelt.

Fitness/groepslessen
Deze lessen worden vaak gegeven op een harde, houten vloer. Vooral met high intensity trainingen kunnen je voeten best wat ondersteuning gebruiken. Kies een schoen die vooral je voorvoet goed ondersteunt. En check altijd de onderkant van de schoen: een geribbelde zool voorkomt dat je onderuitgaat op een gladde vloer.

Hardlopen
Goede schokdemping is belangrijk om je knieën en enkels te beschermen. Laat vooraf een voetanalyse doen bij een gespecialiseerde sportwinkel om erachter te komen wat jouw pronatiepatroon is. Je kunt dan het best een schoen kiezen die jouw voet hierbij stabiliseert. In een goede sportwinkel kunnen ze je hierover adviseren.

3. Kies het juiste materiaal
Niet alleen de maat en het model van de schoen zijn belangrijk; ook het materiaal moet in orde zijn. Schoenen die niet goed ventileren, kunnen voor zweetvoeten en daarvoor zelfs voor schimmels en kalknagels zorgen. Kies bijvoorbeeld voor schoenen die zijn gemaakt van van mesh. Dit is een geweven stof waar heel kleine gaatjes in zitten. De stof is geheel luchtdoorlatend en zorgt voor goed geventileerde voeten tijdens het sporten.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest