gember

11 redenen om gemberwater of -thee te drinken

Een plakje gember in je water of thee is niet alleen lekker, maar geeft je gezondheid een pittige boost! Deze werkingen heeft het allemaal voor je lichaam.

Het is ontstekingsremmend

Gemberwortel bevat etherische olie, waardoor je lichaam meer witte bloedcellen aanmaakt. Deze bestrijden bacteriële infecties.

Lees ook:12 redenen om een grapefruit te eten of drinken

Snelle spijsvertering

Je alvleesklier produceert enzymen die je spijsvertering stimuleren. Gember bevordert de werking van je alvleesklier, goed voor je spijsvertering dus.

Minder pijn

De Chinese geneeskunde gebruikt gember al eeuwen als pijnstiller. De stoffen gingerol en shogaol in de wortel zouden net zo sterk werken als paracetamol.

Stabiel bloedsuiker

Bij diabetes is je bloedglucosegehalte niet goed onder controle. Wetenschappers van de Universiteit van Sydney ontdekten dat gember je bloedsuikerspiegel stabiel houdt.

Extra mineralen

Gember is rijk aan de mineralen magnesium en kalium. Magnesium vermindert spierkramp en kan je libido verhogen, kalium regelt je vochtbalans en bloeddruk.

Goed cholesterol

Gemberwortel helpt de slechte cholesterol in je bloed te verminderen. Elke dag een beetje gember in je water of thee kan je hart minder vatbaar maken voor hartziekten.

Slijmoplossend

Gember kan verlichting geven als je astma of een aanhoudende hoest hebt. De specerij kan slijm in je keel en longen verminderen.

Misselijkheid

Al eeuwen eten mensen gember tegen zeeziekte. Gingerol is een plantaardige, bioactieve stof die reisziekte, braken en misselijkheid vermindert.

Migrainekiller

Diverse onderzoeken komen tot de één conclusie: verse gember kan een migraineaanval voorkomen, waarschijnlijk door pijnstillende stoffen die erin zitten.

Antioxidanten boost

Gember bevat antioxidanten. Dit zijn plantaardige stoffen die je lichaamscellen beschermen tegen schade van buitenaf, zoals uitlaatgassen of rook.

Meer vitaminen

In gember zitten de vitamines B1, B2, B6. Deze spelen een belangrijke rol in de opslag en afbraak van suiker, vetten en eiwitten door je lichaam.

Bron: Santé juli 2015 Tekst: Loes van de Mosselaar

Gerelateerde artikelen