category colour brushGezond/Lekker/Lijstjes & Tips

10 dingen die er met je lichaam gebeuren als je stopt met zuivel

Overweeg je om te stoppen met het eten en drinken van zuivel? Dan is het goed om op de hoogte te zijn van de effecten die dat op je lichaam kan hebben.

 

Ben jij aan het overwegen om zuivelproducten uit je eetpatroon te schrappen? Voordat je de keuze maakt om volledig te stoppen met het eten en drinken van zuivel, is het goed om te weten wat voor effect dat precies op je lichaam kan hebben. Deze 10 dingen kunnen er gebeuren met je lichaam als je stopt met zuivel eten en drinken:

Lees ook: ‘5 vragen over eiwitten en plantaardige eiwitten’

1. Je hebt minder last van hoofdpijn

Zuivel kan hoofdpijn veroorzaken door een natuurlijke chemische stof die je vaak in kaas kan vinden, genaamd tyramine. Mensen die veel kaas eten kunnen dan ook sneller last hebben van migraine en hoofdpijn. Stoppen met zuivelproducten eten, zoals kaas, kan dus helpen tegen je hoofdpijn. Wel moet je erop letten dat je geen vitamine B2-tekort oploopt wanneer je zuivel uit je eetpatroon schrapt, want ook dat kan ervoor zorgen dat je migraine krijgt. Producten als champignons, amandelen en spinazie bevatten ook veel B2, dus die kunnen je helpen je niveau op peil te houden.

2. Je voelt je minder opgeblazen

Je bent wellicht niet lactose-intolerant, maar onderzoek heeft wel uitgewezen dat 65% van de wereldpopulatie moeite heeft met het verteren van melk. Dat zou komen omdat veel mensen niet genoeg lactase hebben, het enzym wat je nodig hebt om koemelk goed te verteren. Als je geen zuivel meer eet, kan je spijsvertering daar dus van verbeteren en voel je je waarschijnlijk minder opgeblazen. Het kan even duren voordat je dit verschil merkt, want wanneer je je eetpatroon aanpast, kan het ook voorkomen dat je eerst juist wel last krijgt van een opgeblazen gevoel.

3. Je darmgezondheid neemt af

Dat je spijsvertering erop vooruitgaat wanneer je zuivel gedag zegt, wil natuurlijk niet zeggen dat je darmgezondheid er ook van verbetert. Je maagdarmstelsel bevat zowel goede als slechte bacteriën. Nu bevatten zuivelproducten, zoals Griekse yoghurt en kefir, veel goede bacteriën die een positieve invloed op je darmgezondheid hebben. Wanneer je ervoor kiest om geen zuivel meer te eten, vervang dan je natuurlijke yoghurt het liefst met een zuivelvrije variant die wél actieve culturen bevat. Ook kan je eventueel probiotische tabletten om je darmen stabiel te houden.

4. Je kan essentiële voedingsstoffen missen

Net als eiwitten, vetten en koolhydraten maakt zuivel een essentieel onderdeel uit van een gezond eetpatroon. Zuivel bevat namelijk veel belangrijke voedingsstoffen als calcium en vitamine D, dus het is belangrijk dat je geen tekort in deze stoffen gaat ontwikkelen als je geen zuivel meer eet of drinkt. Gelukkig kan je hier iets aan doen door wat vaker vette vis te eten, zoals sardientjes, of plantaardige melksoorten die vaak meer vitamine D en calcium bevatten.

5. Je wordt sneller ziek

Het zou kunnen dat je immuunsysteem zwakker wordt als je stopt met zuivel eten en drinken. Dat komt omdat je minder vitamine B12 binnen krijgt, een vitamine die veel voorkomt in zuivelproducten en die helpt bij het reguleren van je immuunsysteem, waardoor je lichaam tegen bacteriën kan vechten. Daarnaast voel je je bij een vitamine B12-tekort misschien ook zwakker en ben je dus vatbaarder voor ziektes en virussen, zoals een griepje of verkoudheid.

6. Je huid verbetert

Gelukkig heeft stoppen met zuivel ook positief effect op je lichaam. Je huid kan er namelijk wat van opknappen. Koeienmelk bevat namelijk vaak hormonen, die weer reageren op de hormonen in je eigen lichaam. Dat kan ertoe leiden dat je lichaam meer talg gaat aanmaken, waardoor je poriën sneller verstopt gaan zitten en je sneller last van uitslag krijgt. Natuurlijk wil stoppen met zuivelproducten niet gelijk zeggen dat je geen onzuiverheden meer zal hebben, want ook de rest van je voedingspatroon moet gezond en in balans zijn voor het optimale effect op je huid.

7. Je hebt meer energie

Romige pasta, kazen en pizza’s: allemaal producten met een flinke lading zuivel. Wanneer je stopt met zuivelproducten eten en drinken, ga je wellicht zorgvuldiger nadenken over wat je dan wél eet. Zo kan je deze calciumrijke producten vervangen door andere calciumrijke producten zonder zuivel, zoals spinazie, boerenkool en witte bonen. Hierdoor kan het voorkomen dat je meer energie hebt, omdat je eetpatroon uit meer voedingsstoffen gaat bestaan.

8. Je hebt minder last van mood swings

Door de hoge hoeveelheid hormonen zoals oestrogeen en progesteron in koeienmelk, kan het voorkomen dat het drinken en eten van zuivel zorgt voor mood swings. De hormonen in de zuivel reageren namelijk op de hormonen die je lichaam van nature aanmaakt. Wanneer je dus stopt met zuivelproducten is de kans groot dat je minder last zal krijgen van die vervelende stemmingswisselingen.

9. Je krijgt afkickverschijnselen

Als je lichaam gewend is om zuivel binnen te krijgen, kan het voorkomen dat je als het ware afkickverschijnselen ervaart wanneer je zuivelproducten uit je eetpatroon schrapt. Dat is heel normaal, want je lichaam moet zich aanpassen aan de verandering in je eetpatroon. Je kan je dus wat sneller moe voelen dan normaal en misschien zelfs moeite hebben met slapen.

10. Je komt eiwitten te kort

Een van de belangrijke macronutriënten die je uit zuivel haalt is eiwit, wat je nodig hebt om spieren op te bouwen en je organen en botten te helpen functioneren. Nu zijn er natuurlijk een tal aan producten die rijk zijn aan eiwitten naast zuivelproducten, maar het is wel verstandig om er iets meer op te letten wanneer je stopt met zuivel eten en drinken. Eet bijvoorbeeld wat vaker quinoa of amandelen om je eiwitlevel op peil te houden.

Bron: Womenshealthmag.com

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest