overrijp-fruit-tips-niet-weggooien

7 gezonde zomersnacks

Heb jij trek in een gezond tussendoortje? Dit zijn 7 heerlijke én gezonde zomersnacks waar je zonder schuldgevoel van kan genieten.

Dit artikel is een bijdrage van Anita van JasperAlblas.nl. Lees ook haar vorige artikel: 3 gewoonten waarvan je niet doorhebt dat ze je jaren van je leven kosten.

Je salaris, de zon, je vakantie, je kleding… Voor veel dingen geldt: hoe meer, hoe beter! Maar wanneer het op snacks aankomt is dat niet het geval. Een gezonde snack van slechts 100 calorieën zou je maag al zoet kunnen houden tot de volgende maaltijd. Maar dat calorieënaantal niet overschrijden is best uitdaging. Bovendien zijn sommige snacks ook nog eens best prijzig.

Toch wil je in de zomermaanden het liefst iets fris of fruitigs binnen handbereik hebben. Dit zijn de 7 lekkerste en gezonde zomersnacks:

1. Plakjes tomaat en komkommer met een beetje feta en olijfolie
Met deze snack bevind jij je meteen in Griekse sferen. In een gemiddelde Griekse taverna zijn verse tomaten, komkommers, smeuïge plakken feta en liters olijfolie niet weg te denken uit de keuken. Bovendien vormen deze hartige ingrediënten ook nog eens een heerlijk gezonde snack.

2. Worteltjes met humus
Deze snack, waarvan één portie uit ongeveer 150 gram worteltjes en twee eetlepels humus bestaat, is lekker én fris. De knapperige textuur van de wortels zet je kaken flink aan het werk, terwijl de pittige humus je behoefte aan comfort food bevredigd. Wedden dat jij er na deze snack weer tegenaan kunt?

3. Een halve Cantaloupe meloen
Tijdens de zomer mag dit sappig stuk fruit in je koelkast niet ontbreken: de meloen. Zoals het meeste fruit bevat de meloen veel water. Een halve Cantaloupe meloen is daarom een behoorlijke snack met veel betacaroteen (goed voor het gezichtsvermogen en voor gezonde botten en huid) en bevat weinig calorieën. Twee vliegen in één klap.

4. Aardbeien (met kokosroom)
De zomerse favoriet: aardbeien. Om er een heerlijk en schuldgevoel vrij toetje van te maken neem je 150 gram aardbeien en drie eetlepels kokosroom. Kokosroom kun je heel makkelijk zelf maken: zet een blikje kokosmelk een ochtend in de koelkast. Giet het water weg en klop de overgebleven room tot een luchtig goedje. Een snack die je makkelijk meeneemt naar kantoor en in de kantine klaar kunt maken.

5. Frambozen met yoghurt en honing
Deze zoete combinatie houd je maag gegarandeerd koest tot het tijd is om naar huis te gaan voor het avondeten. Neem voor deze frisse snack 150 gram frambozen, twee eetlepels yoghurt en één eetlepel honing. Simpel, maar oh zo lekker.

6. Frozen yoghurt
Buiten is het broeierig en zonnig, maar helaas zit jij nog tot het eind van de middag op kantoor. Toch zin in een koude snack, zonder in de mierzoete val van calorierijk schepijs te lopen? Frozen yoghurt is hiervoor het uitgelezen frisse alternatief. Trakteer jezelf op een portie (ongeveer 75 gram) ‘fro-yo’ om ook die laatste uurtjes op kantoor met gemak uit te houden.

7. Een handje edamame
Eda-watte…? Edamame! Deze kleine groene sojaboontjes uit het Oosten vormen een heerlijke en verzadigende snack. Een handje edamame (ongeveer 75 gram) is een proteïnerijke snack waarmee jij je honger in een handomdraai stilt. Als je ze in de peul meeneemt kun je nog langer genieten van deze fijne snack.

Meer tips over afvallen en gezonde voeding vind je op de website van Jasper Alblas >>

Tekst: Anita Mulderij | Beeld: Shutterstock