Placeholder

Laag zelfbeeld heeft veel invloed op leven van tienermeiden

Meiden die positief zijn over hun eigen lichaam halen meer voldoening uit het leven en staan vaker open voor kansen. Daarom is het slecht nieuws dat wereldwijd de helft van alle tienermeiden met een slecht zelfbeeld kampt, zo blijkt uit onderzoek van Dove.

De druk om jezelf mooi te vinden, is al hoog onder tienermeiden die goed in hun vel zitten (48%), maar is nog veel groter bij meiden met een negatief zelfbeeld (74%). Voor veel meisjes geldt dat ze liever mooi zijn dan goede cijfers halen.

80% van de meiden met een negatief zelfbeeld vermijdt activiteiten buitenshuis. Wat ook een grote invloed blijkt te hebben, zijn beelden van modellen. Van degenen met een positief zelfbeeld voelen de meesten zich na het zien van die beelden nog steeds tevreden met zichzelf (78%). Van de meiden met een lage lichaamswaardering is dat maar 12%. Een diverser beeld van vrouwen in de media zou misschien helpen. 68% van de respondenten zou graag een representatiever beeld van vrouwen in de media zien.

Als moeder ben je misschien niet altijd even bewust van de invloed die jij uitoefent op het zelfbeeld van je dochter. Al eerder bleek uit onderzoek van Dove dat vrouwen het zelfbeeld van hun moeder deels overnemen. Vind jij je benen te dik? Dan is de kans groter dat jouw dochter die mening overneemt over haar benen. Tijd om een positieve boodschap uit te dragen dus.

Het onderzoek is onderdeel van het Dove Self-Esteem Project dat allerhande voorlichting en lesmaterialen bevat. Dove geeft hiermee meiden en jonge vrouwen een positief zelfbeeld en zelfvertrouwen, zodat ze het beste uit zichzelf kunnen halen. De afgelopen tien jaar heeft het Dove Self-Esteem Project meer dan 20 miljoen jonge mensen over de hele wereld bereikt. In 2020 bedraagt dit aantal 40 miljoen. Het project valt onder de Dove Real Beauty Pledge die belooft om altijd realistische, echte vrouwen te tonen in campagnes vanuit het idee dat schoonheid voortkomt uit zelfvertrouwen en niet uit onzekerheid.

Meer informatie vind je op Dove.com/selfesteem.

Dit is een advertorial in samenwerking met Dove.