category colour brushGelukkig/Life

03.30, hoe val je nog in slaap?

Je ziet ieder uur een paar keer de klok, je ligt te woelen en je bent moe, maar kunt toch niet slapen. Hoe val je toch nog in slaap?

Ga uit bed
Blijven woelen heeft geen zin, je kunt beter even uit bed gaan. Drink een kopje thee (neem geen oppeppende smaak met sterke kruiden of citrus). Je kunt ook een saai boek lezen of de afwas doen. Zodra de moeheid toeslaat, kruip je weer in bed.

Neem geen slaapmiddel
Het is beter om te slapen zonder slaapmiddelen, maar neem midden in de nacht al helemaal geen slaapmiddel in. Over een paar uur moet je opstaan en dan wil je je niet extra duf voelen.

Doe een rustgevende oefening
Neem een yogapose aan, let op je ademhaling of beeld je in dat je op een schommel zit. Ontspanningsoefeningen werken om twee redenen: 1. Je lichaam ontspant. 2. Je denkt aan iets anders dan aan het feit dat je niet kunt slapen.

Stop met piekeren
Val je niet in slaap doordat je gedachten op volle toeren razen? Schrijf je gedachten van je af of maak alvast een to do-list voor morgen. Je hoofd moet leeg voordat je in slaap kunt vallen. Probeer de volgende keer voor het slapen, of het liefst nog eerder op de dag, alvast een piekerkwartier te houden om je gedachten op een rijtje te zetten.

Ga naar de dokter
 Als je je overdag al druk maakt of je vannacht wel kunt slapen, is het moment voor een doktersbezoekje waarschijnlijk aangebroken.

Heb jij wel eens last van slapeloosheid?

Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest