×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

20 tips om slimmer boodschappen te doen

Slim boodschappen doen
06.01.2018 - Redactie

Voor wie sneller, voordeliger of slimmer boodschappen wil doen.


1. Maak een boodschappenlijst
Zet de producten soort bij soort, op volgorde van de winkelroute. Op die manier verlies je de minste tijd in de supermarkt.

2. Bekijk de aanbiedingen
Door van tevoren de aanbiedingen te bekijken, kun je je weekmenu samenstellen op basis van de aanbiedingen. Daarnaast kun je er deels mee voorkomen dat je impulsaankopen doet.

3. Ga naar een (of meerdere) vaste supermarkt(en)
Als je weet waar alles staat, zijn de boodschappen sneller gedaan.

4. Winkel voornamelijk in de buitenste paden
Is het je weleens opgevallen dat alle producten die je echt nodig hebt, in veel supermarkten in de buitenste paden liggen? Groenten, brood en zuivel vind je meestal aan de rand van de supermarkt. In de middelste paden vind je de bewerkte producten.

5. Kies de juiste rij bij de kassa
De juiste rij kiezen, blijft een kansspel. Achter die man met die volle wagen gaan staan, lijkt een slecht idee, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Afrekenen kost meestal meer tijd dan boodschappen scannen, dus hoe minder personen er in de rij staan hoe groter de kans dat het vlot gaat. Ontdek waarom je altijd het gevoel hebt dat je in de verkeerde rij staat.

6. Ga op een rustig moment naar de supermarkt
Vlak voor sluitingstijd is vaak een rustig moment. Op zoek naar producten met kortingsstickers? Die worden vaak aan het einde van de avond opgeplakt. Probeer het weekend te vermijden als je in een rustige supermarkt boodschappen wilt doen. Wanneer het rustig is in jouw supermarkt zul je zelf moeten ontdekken, want het is mede afhankelijk van de buurt waarin je woont. Mensen die met pensioen zijn, zullen eerder overdag boodschappen doen, terwijl werkende mensen 's avonds of in het weekend meer tijd hebben om boodschappen te doen.

7. Kijk voor je boodschappen doet wat er nog in de keukenkastjes staat
Zo voorkom je dat je straks twijfelt of je nou wel of geen eieren in de koelkast hebt staan.

8. Download een app
Wunderlist of Todoist zijn voorbeelden van handige apps om een digitaal lijstje te maken. De producten die je regelmatig koopt, kun je er standaard in laten staan. Je kunt je boodschappenlijst delen met je partner, zodat jullie hem beiden kunnen aanvullen. Degene die boodschappen doet, heeft dan altijd de meest recente boodschappenlijst bij zich.

9. Bestel je boodschappen online
Een online bestelling plaatsen en thuis laten bezorgen, kan heel handig zijn wanneer je weinig tijd hebt of wanneer je veel boodschappen nodig hebt.

10. Ga in je eentje naar de supermarkt
Door de kinderen en/of je partner thuis te laten, zul je waarschijnlijk tijd besparen.

11. Kijk in de onderste schappen
De goedkopere producten staan veelal uitgestald in de onderste schappen. Kijk dus niet alleen naar de producten op ooghoogte.

12. Neem je eigen boodschappentas mee
Beter voor het milieu dan steeds een nieuwe tas kopen.

13 Ga niet hongerig naar de supermarkt
Een gouden oude tip, maar nog steeds verstandig: ga niet met een rommelende maag naar de supermarkt, want met honger zul je eerder zwichten om iets lekkers in je mandje te leggen.

14. Lees etiketten
Als je een dieet volgt of een allergie hebt, ben je er misschien aan gewend om etiketten te lezen. Ook als je niet op dieet bent, kan het lonen om eens een tijd etiketten te lezen. Vergelijk de ingrediënten van je favoriete producten met de ingrediënten van soortgelijke producten en kies de gezondste variant. Na een tijdje etiketten lezen, zullen er vanzelf steeds gezondere producten in je wagen belanden.

15. Houd je aan je budget
Zeker wanneer je krap bij kas zit, wil je je boodschappenbudget niet overschrijden. Houd terwijl je spullen in je winkelwagen legt bij hoeveel het ongeveer gaat kosten.

16. Zorg dat je de basics altijd in huis hebt
Er zijn producten die je altijd in huis hebt. Houd in de gaten hoeveel je nog hebt, zo kun je je voorraad op tijd aanvullen, eventueel wanneer je favoriete producten in de aanbieding zijn.

17. Koop alleen groot in als je er op de lange termijn geld mee bespaart
2+2 gratis is een leuke aanbieding, maar als je de producten niet gebruikt voordat de houdbaarheidsdatum verstrijkt, is het zonde. Soms kun je voor 20 cent extra een grotere verpakking kopen. Voordelig, maar niet als je steeds de helft weggooit. Laat je niet verblinden door voordeel en aanbiedingen.

18. Eet minder vaak vlees
Minder vlees eten, is goed voor het milieu en voor je portemonnee. Zelfs één dag per week geen vlees eten, heeft al effect. Experimenteer er eens mee.

19. Koop producten met een kortingssticker
Aan het eind van de dag worden producten die bijna over datum raken afgeprijsd. Doe je net voor sluitingstijd of 's ochtends vroeg boodschappen dan kun je daarvan profiteren.

20. Gooi niet zomaar voedsel weg
Probeer zoveel mogelijk restjes te gebruiken en zo min mogelijk weg te gooien. Er zijn veel producten die je kunt invriezen en restjes pastasaus of een ovenschotel kun je ook invriezen. De leftovers van je avondeten zijn de volgende dag heerlijk als stevige lunch. Van restjes groenten kun je een groentesoep of omelet maken. Je kunt ermee roerbakken en al die verschillende groenten combineren goed in een fittata of quiche. Na een tijdje zul je steeds creatiever met restjes worden.

unsplash-logoleonie wise
Wat vind je ervan?

Reacties

Niet ontbijten

18.11.2018 - Saskia is ruim een jaar geleden gestopt met ontbijten nadat ze een verhaal over intermittent fasting las. Mist ze haar ontbijt en hoe gezond voelt ze zich hierbij? Lees verder

Endometriose

17.11.2018 - Endometriose is een vrouwenziekte die pijn kan veroorzaken en in uitzonderlijke gevallen zelfs kan leiden tot onvruchtbaarheid. Wij zetten een aantal zaken op een rij die handig zijn om te weten over endometriose. Lees verder

Wat is intermittent fasting?

16.11.2018 - Intermittent fasting, oftewel ‘met tussenpozen vasten’, is een manier van eten waarbij je een periode van 12 tot 18 uur of een dag niet of weinig eet. Lees verder

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Je bent vandaag lekker op dreef. Het gaat allemaal als vanzelf. Misschien is…

» Naar de daghoroscopen