Feiten over spierpijn

Feiten over spierpijn

Wist je dit al over spierpijn?

1. Er zijn twee vormen spierpijn
Er zijn twee vormen van spierpijn: spierpijn die je tijdens of direct na het sporten voelt. Dit wordt veroorzaakt door verzuring in de spieren; melkzuur hoopt zich op in de spieren. Daarnaast heb je verlate spierpijn, dat is de pijn die je de volgende ochtend voelt als je opstaat (soms zelfs nog later). Dit wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes in je spieren.

2. Eiwitten kunnen je spieren helpen herstellen
Je krijgt dus niet meer spieren door genoeg eiwit te eten, maar het helpt wel om je spieren te herstellen.

3. Sport niet te intensief als je spierpijn hebt
Een beetje beweging als je spierpijn hebt is goed. Het is goed voor je doorbloeding en om je spieren warm te houden. Volop sporten is minder verstandig: spierpijn ontstaat door kleine scheurtjes in je spieren en dat wil je niet erger maken voor het hersteld is.

4. Spierpijn tijdens griep is goed te verklaren
Wanneer je ziek bent of wordt, wordt je afweersysteem hard aan het werk gezet. Witte bloedcellen sturen signalen (interleukinen) door het lichaam om andere witte bloedcellen te waarschuwen. Deze stoffen kunnen zich ophopen in de spieren en dat veroorzaakt spierpijn. Bij sporten wordt spierpijn veroorzaakt door ophoping van melkzuur, als je ziek bent, zijn het ophopingen van andere stoffen.

5. 52 procent van de mensen vindt een beetje spierpijn prettig
Hoor jij bij deze groep?

Wist je dat… Gember zou werken als pijnstiller tegen spierpijn.