3 redenen om je soepelheid te trainen

3 redenen om je soepelheid te trainen

Al wil je niet dubbelgevouwen liggen tijdens yoga en heb je ook geen behoefte om de spagaat te kunnen, jezelf trainen om soepeler te worden, is géén slecht idee.

1. Na een dag stilzitten, is het het minste dat je kunt doen voor je lichaam
Misschien heb je een baan waarbij je de hele dag zit, waar je veel spullen moet tillen of waar je regelmatig vooroverbuigt. Zitten kan je heupen stijver maken. En zitten, tillen en vooroverbuigen kan het gebied rond je nek en schouders stijf maken. Het voelt goed en het is goed voor je lichaam om 's avonds wat oefeningen te doen om de boel losser te maken.

2. Het zorgt ervoor dat je andere oefeningen effectiever kunt uitvoeren
Als je moeilijk een squat-positie kunt aannemen omdat je enkels stijf zijn en tegenwerken, wordt het lastiger om een effectieve squat, die alles vraagt van je bilspieren, uit te voeren. Zo geldt dat ook voor verschillende andere oefeningen. Flexibel zijn is dus óók nuttig in het krachthonk.

3. Het is goedkoper dan een massage
Een goede manier om jezelf soepeler te maken, is met een foamroller. Een eenmalige uitgave, die zeker opweegt tegen het uurtarief van een professionele masseur. Verder kun je bijvoorbeeld een fitnessbal gebruiken, of je voeten masseren met een tennisbal: leg een tennisbal op de grond en rol je voet er langzaam overheen. Kom maar op met die soepele enkels.

Hoe masseer je jezelf met een foamroller?
Bekijk vijf foamrolleroefeningen in deze video.

Bron: FitnessMagazine | Beeld: Shutterstock