misverstanden

5 misverstanden over je conditie

“Als je niet sport heb je geen conditie” Onzin! Net zoals deze 5 andere misverstanden. Lees hier of jij al eens in een van deze onwaarheden bent getrapt.

1 Conditie is hetzelfde als uithoudingsvermogen.

Deels waar, maar conditie gaat óók over lenigheid, kracht, snelheid en coördinatie. Samen met uithoudingsvermogen zijn dit de vijf motorische basisvaardigheden die je fysieke prestatievermogen bepalen.

Lees ook: ‘6 tips om sporten leuk te houden’

2 Als je niet sport, heb je geen conditie.

Onzin, iedereen heeft een bepaalde basisconditie. Ook als je nog nooit van je leven hebt gesport. Door regelmatig te bewegen kun je de conditie die je hebt wél aanzienlijk verbeteren.

3 Je conditie blijft door de jaren heen hetzelfde.

Dat zou mooi zijn, maar helaas gaat je conditie vanaf je dertigste met ongeveer 1 procent per jaar achteruit. Je kunt die achteruitgang tegengaan door te trainen.

4 Als je hardloopt, bouw je al zoveel conditie op dat je geen krachttraining hoeft te doen.

Tijdens duursporten gebruik je veel spieren, maar ze groeien er niet van. Als je veel cardio doet, kun je zelfs spiermassa verliezen.

5 Een goede conditie heeft alleen voordelen voor je fysieke toestand.

Nee hoor, want ook mentaal vaar je er wel bij. Het is wetenschappelijk bewezen dat je met een conditie die op peil is meer levensvreugde ervaart en dus gelukkiger bent.

De top 6 conditiekillers:

  • Roken: funest voor je longen en de binding van zuurstof. Deskundigen zijn het erover eens dat weinig zo slecht voor je conditie is als roken.
  • Verkeerde voeding: zo zorgen verzadigde vetten ervoor dat je aderen dichtslibben, wat leidt tot een minder goede doorbloeding. Eet ook genoeg eiwitten, want die zorgen voor spieropbouw.
  • Niet bewegen: van bankhangen is nog nooit iemand fitter geworden. Sterker nog: je spieren worden minder en je conditie verslechtert.
  • Alcohol: verhindert je herstelproces en zorgt voor extra spierpijn.
  • Ziekte: je conditie gaat niet meteen achteruit, maar na één week begint het toch wel terug te lopen. Gelukkig heeft je conditie ‘geheugen’, dus dat trek je daarna wel weer recht.
  • Vakantie: je beweegt meestal minder én eet meer, waardoor je spierkracht en uithoudingsvermogen afnemen. Maar die komen snel terug als je weer gaat trainen.

Bron: Santé februari 2019 Tekst: Fleur Baxmeier

Gerelateerde artikelen