category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

5 manieren om je beter te voelen na het overeten (zonder te detoxen)

Voel jij je snel schuldig na het overeten en overweeg je een detox? Deze 5 manieren zorgen er niet alleen voor dat je je beter voelt, maar zijn ook gezonder.

 

Je kent het vast wel: je bent net uit eten geweest en je ogen waren groter dan je maag, waardoor je zo vol zit dat het voelt alsof je uit elkaar barst. Je eerste ingeving is wellicht om het overeten te compenseren door te gaan detoxen in de dagen erna. Nu is detoxen niet bepaald gezond of nodig. Sterker nog, onze lichamen kunnen zichzelf namelijk prima opschonen; we verwijderen dagelijks afvalstoffen door middel van zweet, urine en uitwerpselen. Gelukkig zijn er 5 manieren waarop je je beter kan voelen na het overeten die niet alleen gezonder zijn – zowel op fysiek als mentaal vlak – maar ook nog eens een stuk fijner zijn om te doen dan een sapkuur. Lees je mee?

Lees ook: ‘5 redenen waarom je niet afvalt terwijl je wel gezond eet

1. Stop met negatief over jezelf praten

Een van de dingen die we vaak doen als we teveel hebben gegeten is onszelf een schuldgevoel aanpraten: “Ongelofelijk dat ik het weer zo ver heb laten komen” of “Ik heb echt geen ruggengraat”. Maar, geloof ons, je gaat je er niet beter door voelen als je jezelf de schuld blijft geven. Probeer daarom je negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten, zoals “Ik heb heerlijk van mijn eten genoten” en “Wat was het gezellig tijdens het etentje net”. Wedden dat je je daarna een stuk beter voelt?

2. Drink veel water

Waarschijnlijk heb je het idee dat er geen hap of slok meer bij kan, maar water drinken na een grote maaltijd kan je spijsvertering helpen stimuleren. Door het water blijft je eten namelijk goed door je maagdarmstelsel bewegen en kan je constipatie voorkomen, zeker als je maaltijd veel vezels bevatte. Voor die paar glazen water kan je nog wel wat ruimte maken, toch? Nog een tip: vermijd drankjes met cafeïne of koolzuur, dat maakt de situatie alleen maar erger.

3. Ga wandelen

Je kan beter niet sporten na het eten, maar een fijne wandeling maken na een grote maaltijd kan wél een positief effect hebben. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat een langzame wandeling kan helpen je spijsvertering te versnellen. Trek die wandelschoenen maar aan dus!

4. Eet meer vezels tijdens je volgende maaltijd

Als je een grote maaltijd hebt verteerd en aan je volgende gaat beginnen, zorg dan dat hij vezelrijk is. Hierdoor kan je lichaam op een natuurlijke manier ‘detoxen’ en heb je dus geen extreem detoxdieet nodig. Hoe het werkt? Vezels helpen onze lever en nieren bij het filteren van afval in onze lichamen. Daarnaast helpen ze goede bacteriën te groeien in onze darmen, waardoor slechte bacteriën niet door de darmbarrière heen kunnen dringen. Overnight oats voor ontbijt, anyone?

5. Ga naar een yogales

Oké, dit kun je beter niet direct na het eten gaan doen, maar een yogasessie kan wonderen doen. Een uurtje les volgen kan helpen tegen een opgeblazen gevoel en helpen bij het verteren van je voedsel. Ook preventief kan yoga goed van pas komen: het helpt niet alleen tegen stress, maar uit onderzoek blijkt tevens dat beoefenaars minder snel worden geteisterd door binge-eating. Yogamat at the ready!

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest