category colour brushFit/Lijstjes & Tips

15 tips voor lange afstandswandelen

De Nijmeegse vierdaagse is begonnen! Misschien heb je zelf ook de wandelkriebels gekregen, want wat is het toch een feest! Maar voordat je begint: lees even deze 15 tips voor lange afstandswandelen.

 

In de weken voorafgaand:

 

1. Houd je aan een gebalanceerd dieet. Eet bij elke maaltijd minstens twee verschillende producten per keer.

2. Eet per dag meerdere kleine maaltijden. Vier tot vijf kleine maaltijden per dag kunnen je darmen beter verteren dan drie grote maaltijden.

3. Eet vooral verse producten.

4. Zorg voor genoeg heemijzer in je maaltijden, dat wordt makkelijk opgenomen door je lichaam. Denk bijvoorbeeld aan biefstuk, lever, oesters of mosselen.

5. Drink heel veel! Maar laat alcoholische dranken staan.

6. Zorg dat je goede wandelsokken hebt die luchtdoorlatend zijn.

7. Smeer je voeten voordat je gaat wandelen in met vaseline of een voetencrème.

8. Ga niet langs een pedicure voordat je gaat wandelen. Je voeten hebben de eeltlaag juist nodig tijdens een lange wandeling.

9. Zorg dat je teennagels goed zijn bijgehouden. Er zijn heel veel wandelaars die een teennagel verliezen omdat de nagel te lang is.

Lees ook: Waarom wandelen zo goed voor je is

Tijdens de wandeling:

10. Maak tijdens de wandeling wat stretchbewegingen om ook de spieren los te maken die je tijdens het wandelen niet gebruikt. Doe dit bijvoorbeeld as je voor een stoplicht moet wachten. Rol je schouders dan even los naar voren en naar achteren. Of trek je knie even naar je buik. Aaaa, wat voelt dit lekker!

11. Zorg dat je tijdens het wandelen ook genoeg drinkt. Neem het liefst elke tien minuten wat te drinken.

12. Zorg ook dat je genoeg eet tijdens het wandelen, want je verbruikt extra energie.

Na het wandelen:

13. Ga niet ineens stilstaan als de wandeling voorbij is, maar zorg voor een goede cool down. Rek en stretch je spieren. Hierdoor kun je blessures voorkomen.

14. Drink na het wandelen een energiedrankje zodat je lichaam sneller kan herstellen.

15. Heb je zin in een warme douche na het wandelen? Doe toch maar liever een koude. Hierdoor verdwijnen zwellingen sneller. Een warme douche kan altijd later nog wel.

Bron: BestHealthMag, Beeld: Free-Photos via Pixabay

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest