category colour brushFit/Lijstjes & Tips

Dit zijn 6 conditie-killers

Moeiteloos een sprintje trekken naar de bus of vijf trappen op rennen naar je werkplek. Zo’n goede conditie willen we allemaal wel hebben. Maar met deze 6 conditiekillers gaat je dat niet lukken.

 

Roken

Funest voor je longen en de binding van zuurstof. Deskundigen zijn het erover eens dat weinig zo slecht voor je conditie is als roken.

Lees ook: 'Op deze 5 momenten is het normaal om buiten adem te zijn'

Verkeerde voeding

Verzadigde vetten zorgen ervoor dat je aderen dichtslibben, wat leidt tot een minder goede doorbloeding. Eet vooral genoeg eiwitten, want die zorgen voor spieropbouw.

Niet bewegen

Van bankhangen is nog nooit iemand fitter geworden. Sterker nog: je spieren worden minder en je conditie gaat in rap tempo achteruit.

Alcohol

Verhindert je herstel­proces en zorgt voor extra spierpijn.

Ziekte

Je conditie gaat niet ­meteen achteruit, maar na één week begint het toch wel terug te lopen. Gelukkig heeft je conditie ‘geheugen’, dus dat trek je daarna wel weer recht.

Vakantie

Je beweegt meestal ­minder én eet meer, ­waardoor je spierkracht en uithoudingsvermogen afnemen. Maar die komen snel terug wanneer je weer gaat trainen.

Rustig opbouwen

Heb je niet eerder gesport en dus geen goede conditie, dan is het raadzaam niet meteen te vaak en of te intensief te gaan trainen.

Begin met twee tot drie keer per week een half uurtje op 70 tot 85 procent van je ­maximale hartslag. Heb je geen hartslag­meter, dan kun je ook de tekst van ‘Zie ginds komt de stoomboot’ opdreunen. Lukt het om comfortabel en makkelijk te praten, dan zit je goed wat betreft intensiteit. Ga je hijgen, dan zit je net iets te hoog. Deze ‘Talk Test’ is ontwikkeld door de Amerikaanse fysioloog Carl Foster.

Tekst: Fleur Baxmeier

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest