category colour brushLekker

De voordelen van minder alcohol drinken

Vroeger was de richtlijn voor alcohol één glas per dag, maar sinds 2015 adviseert de Gezondheidsraad om helemaal geen alcohol te drinken. Hier een paar voordelen om minder/niet te drinken en een aantal alcoholvrije alternatieven.

 

1. Je krijgt minder calorieën binnen

Je denkt er misschien niet zo bij na, maar alcohol bevat vrij veel calorieën: namelijk zeven per gram. Daar komen dan nog de calorieën van de koolhydraten (en bij cocktails soms vetten) bij. Een wijntje bevat zo’n 80 calorieën, een biertje 100 tot 150, en bij een cocktail kan dat oplopen tot zelfs 400. Reken maar uit wat je bespaart als je wat vaker een glas bubbeltjeswater bestelt. Alcoholvrij bier is ook al een betere keuze, maar let er dan wel op dat er geen suiker in zit (zoals bij veel soorten Radler). Nog iets om in je achterhoofd te houden: alcohol zorgt ervoor dat je meer gaat eten. Uit onderzoek blijkt dat iemand na twee drankjes gemiddeld wel dertig procent meer eet dan iemand die niet heeft gedronken.

Lees ook: 'Een maand geen alcohol: dit effect heet het op je gezondheid'

2. Je hebt een betere weerstand

Dat komt deels doordat je beter bent uitgerust als je minder drinkt, maar alcohol heeft ook effect op je immuunsysteem. Twintig minuten na het drinken van alcohol ­verzwakt je immuunsysteem al beduidend,doordat het aantal witte bloed­cellen in je lichaam daalt. Zelfs als de alcohol uit je lijf is, kan dit effect aanhouden en loop je dus sneller een verkoudheid of griepje op.

3. Je slaapt beter

Na het drinken van flink wat alcohol val je vaak als een blok in slaap. Maar schijn bedriegt: je slaapt onrustig of wordt veel te vroeg wakker. Uit onderzoek van de Tilburg University blijkt dat alcohol de REM-slaap (rapid eye movement) onderdrukt: de slaapfase waarin emoties en indrukken worden verwerkt en waarin je spieren zich volledig kunnen ontspannen. Uit hetzelfde onderzoek komt naar voren dat mensen die geen alcohol drinken veel uitgeruster wakker worden dan mensen die dat wel doen, ook al slapen ze even lang.

In het december-nummer van Santé dat nu in de winkel ligt, kun je nog meer voordelen van minder alcohol drinken lezen.

Lekkere alcoholvrije alternatieven

Soms is het even zoeken naar alcoholvrije dranken die dichtbij de smaak van alcoholhoudende dranken komen.

Bier

Bij biermerken zijn er genoeg alcoholvrije alternatieven die dichtbij de smaak van biertjes met alcohol komen. Maar zoals eerder gezegd: in sommige zit veel suiker, dus let op het etiket.

Wijn

Het is nog erg moeilijk om een alcoholvrije wijn te vinden die niet gewoon naar druivensap smaakt. Vooral alcoholvrije rode wijn is lastig, dat smaakt vaak naar druivensap.

Food-trendwatcher Anneke Ammerlaan legde onlangs aan Nos.nl uit dat er twee typen alcoholvrije wijn zijn. “Je hebt een wij die iets meer dan druivenspa is en je hebt wijn waar de alcohol achteraf uit wordt gehaald. Met dat tweede proces krijg je meet drogeren en meer ‘echte’ wijn.”

Culy.nl testte uit welke de lekkerste alcoholvrije wijnen zijn.

Lees ook: 'Hoe combineer ik kaas met wijn?'

Bubbels

Onlangs kregen we op de redactie een fles alcoholvrije bubbels aangeboden van Vinada: de 750 ml Sparkling Gold. En wat ons betreft is dit het perfecte alcoholvrije alternatief voor champagne/cava, want de smaak komt redelijk dichtbij die van alcoholhoudende bubbels.

Even iets anders

Ook andere dranken gaan de 0% alcohol kant op. Zo heeft bijvoorbeeld jeneverproducent Kever Genever nu de Kever 0% gelanceerd. Deze alcoholvrije jenever heeft een frisse smaak en kun je mixen met je favoriete tonic voor een heerlijke mocktail.

Mocktails

Over mocktails gesproken? Op de cocktailkaart vind je vaak ook de ‘virgin’ versie, ofwel de cocktail zonder alcohol. Op Cocktalicious vind je een aantal alcoholvrije cocktails die net zo lekker zijn als de versies met alcohol. Hier zijn een paar receptenbierwijn!

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest