category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Help, haaruitval

Iedereen verliest per dag tussen de 50 en 150 haren. Dat is normaal en niets om je zorgen over te maken. Maar wat als je meer last hebt van haaruitval?

Vraag: Ik verlies elke dag behoorlijk wat haren. Vooral als ik mijn haar was, merk ik dat. Het is niet zo dat ik kale plekken krijg of zo, maar mijn haar is wel veel minder vol dan pakweg tien jaar geleden. Ik ben nu dertig jaar en ik blondeer mijn haar ongeveer eens per twee maanden. Hoe komt het dat mijn haar soms zo uitvalt? En nog belangrijker: kan ik er iets tegen doen? K. B., ALMERE

Antwoord van diëtist Lenny Versteegden: ‘De conditie van je haar wordt door diverse factoren beïnvloed. Onder andere door roken, de hormoonhuishouding, stress en het gebruik van medicijnen. Ook je voeding is belangrijk: een gezond voedingspatroon dat voldoende energie, eiwit, vitamines en mineralen levert is belangrijk voor het gezond houden van het haar.

Bij een tekort aan deze voedingsstoffen kun je last krijgen van slap, futloos haar dat snel uitvalt. Een periode van lijnen en/of ongezond eten kan hierop dus van invloed zijn. Eiwitten functioneren als bouwstoffen in je lichaam. Je haar is voor een groot deel uit deze eiwitten opgebouwd. Bovendien spelen eiwitten een belangrijke rol bij het groeien van je haren.

Naast voldoende eiwitten in je voeding, is een goede voorziening van B-vitamines belangrijk voor het in stand houden van gezond haar. Een evenwichtige en uitgebalanceerde voeding is dus van groot belang, waarbij je extra kunt letten op voldoende eiwitten en B-vitamines. Eiwitten komen voor als plantaardig en dierlijk eiwit. Belangrijke plantaardige eiwitbronnen zijn brood, granen en peulvruchten (bruine en witte bonen). Belangrijke dierlijke eiwitbronnen zijn vlees, kip, melk, kaas en eieren. Deze eiwitrijke producten bevatten tevens veel B-vitamines. B-vitamines komen vooral voor in brood, graanproducten, melk en melkproducten, eieren, aardappelen, vlees en vleeswaren, groente, fruit, vis en noten.

Het is overigens niet bewezen dat B-vitamines uit shampoo door de huid kunnen worden opgenomen. Daarom hebben die shampoos (tot nader onderzoek) geen toegevoegde waarde.’

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest