category colour brushLekker

Tips om langzamer te eten

Er zijn aanwijzingen dat er een link is tussen te snel eten en overgewicht. Daarom hebben we een aantal tips voor degenen die hun maaltijd altijd als eerst op hebben.

Lees meer over de link tussen snel eten en overgewicht. Er is helaas geen formule om uit te rekenen hoe lang je met je maaltijd bezig zou moeten zijn. Waarschijnlijk weet je van jezelf wel of je snel eet of niet. Slow down als je een snelle eter bent. Deze tips helpen je:

1. Richt je aandacht op het eten
Kijk tijdens het eten geen tv en scroll ook niet door je Instagramfeed. Ga het liefst aan de eettafel zitten en kauw iedere hap goed.

2. Gebruik kleiner bestek
Met kleiner bestek neem je automatisch kleinere happen, waardoor je iets langer bezig bent om je bord leeg te eten.

3. Leg je bestek na elke hap even neer
En begin pas met de volgende hap als je de vorige volledig hebt doorgeslikt.

4. Proef wat je eet
Wees je bij iedere hap bewust van de smaak en structuur.

5. Eet van een kleiner bord
Op een kleiner bord lijkt een kleinere portie groter. Optisch bedrog, maar het zorgt er wel voor dat je minder eet.

6. Eet met stokjes
Stokjes zijn niet alleen voor sushi, ze helpen je ook langzamer te eten.

Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest