category colour brushGelukkig

Vrouwen vaker winterdip

De donkere winterdagen brengen naast gezelligheid ook sombere gevoelens met zich mee. Maar waarom hebben vrouwen hier vaker last van dan mannen?

Winter: het wordt ’s avonds snel donker en ’s morgens laat licht. Dan is het wel eens lastig om niet stiekem iets langer in bed te blijven liggen. Een paar minuutjes dan. Wil je niets liever dan de hele dag in bed liggen? Dan zou het weleens kunnen dat je last hebt van een winterdip of zelfs een winterdepressie.

Geneesmiddelenfabrikant VSM deed onderzoek naar de gemoedstoestand van de Nederlanders. Uit meer dan duizend ondervraagden komt naar voren dat maar liefst 42 procent wel eens last heeft van depressieve gevoelens.

Lees ook: slaapverwekkend werk slecht voor gezondheid >

Frappant is dat vrouwen vaker depressieve gevoelens hebben (46 procent) dan mannen (37 procent). Uit het onderzoek blijkt dat voor 27 procent de privésituatie de boosdoener is. Verder speelt ook stress (5 procent) en een bevalling (1 procent) een rol bij depressieklachten bij vrouwen. Mannen hebben de depressieve gevoelens vaak aan hun werk te danken (17 procent).

Somber gestemd
Ondanks dat we in de zomer vaak met dezelfde problemen en tegenslagen kampen, blijkt dat we er in de winter wat minder goed tegen kunnen en onze gemoedstoestand somberder gestemd is. De oorzaak ligt voornamelijk bij de verminderde hoeveelheid licht in de wintermaanden. Dit kan namelijk zorgen voor de ontregeling van het dag- en nachtritme. Ook het einde van de feestdagen en het mislukken van de goede voornemens aan het begin van het jaar, spelen mee.

Tips tegen de winterblues >

Actie ondernemen
Ondanks dat veel mensen last hebben van een winterdip, blijkt dat lang niet iedereen actie onderneemt. Sterker nog: 44 procent van de mensen doet er niets aan. Wel praat 27 procent met een therapeut, slikt 18 procent antidepressiva en 5 procent neemt natuurlijke geneesmiddelen.

Zo voorkom je de winterdip:
- Stel niet te veel eisen aan jezelf;
- Probeer structuur in de dag te brengen;
- Zorg voor voldoende lichaamsbeweging;
- Neem voldoende rust;
- Praat over je klachten en gevoelens.

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest