wandelen

Experiment: een maand lang elke dag wandelen

Van elke dag wandelen word je superfit, zo blijkt uit onderzoek. Journalist Lydia (50) besloot daarom om een maand lang ­minstens één uur per dag te wandelen. Dit is wat er gebeurde.

Je leest het steeds vaker: wandelen schijnt megagezond te zijn én heel goed voor je humeur. En ik vind het nog leuk ook. Op vakantie lopen mijn vriend en ik heel wat af. Bij temperaturen waarbij een normaal mens lui op het strand ligt, jagen wij onszelf een berg op. Ik raak er heerlijk van in een flow en voel mijn conditie verbeteren. Het verbaast me altijd weer hoe snel dat gaat. En ik kom geen gram aan, al let ik minder op mijn eten. Dus kom maar op met het experiment om een maand lang elke dag minimaal een uur lang te wandelen. Ik ben benieuwd of het me helpt om op gewicht te blijven, en of het verder nog iets voor me doet.

Lees ook:15 tips voor lange afstandswandelen

Een beetje motivatie

De eerste week trek ik welgeteld één keer mijn wandelschoenen aan. Ik woon aan de buitenrand van Amsterdam, met uitzicht op de polder. Hartstikke mooi, maar ik heb pas ’s avonds tijd om naar buiten te gaan. En dan is het er donker en verlaten en voel ik me eigenlijk niet veilig. Dus kan ik beter overdag gaan, besluit ik, maar mijn werkweek is zo druk dat het er niet meer van komt. Wel sla ik een paar keer tussen de middag de deur van mijn werkplek dicht om een rondje te doen in de Amsterdamse binnenstad, maar een heel uur wandelen haal ik nooit. Wat extra motivatie zou fijn zijn, dus neem ik contact op met Jurjen Kuijs van Health Improvement, de personal ­trainer bij wie ik me de afgelopen maanden in het zweet heb gewerkt om af te vallen. Als sportfanaat zal hij mijn wandelvoornemen wel suf en stoffig vinden, want wandelen is geen sport, toch?

“Dat is het wél”, verbetert hij me meteen. Hij vertelt me over de beweegrichtlijn van de Nederlandse Gezondheidsraad: “Hoe beter je je daaraan houdt, hoe groter de kans is dat je gezond oud wordt én langer leeft. Geadviseerd wordt om per week 150 minuten matig intensief te bewegen. En daar valt wandelen ook onder. Want dat is supergoed voor je: wandelen verlaagt het risico op chronische ziekten, zoals diabetes en hart- en vaatziekten. En net zoals andere sporten zorgt het voor een lagere bloeddruk, een betere longfunctie, een fitter gevoel en is het ook nog eens goed voor je botmassa, kraakbeen en spieren. Je hebt zelfs een lager risico op borst- en darmkanker als je voldoende matig intensief beweegt.”

positiever en energieker

150 minuten wandelen per week; dat is tweeënhalf uur. Dat heb ik volgens mijn stappenteller ruim gehaald. “Maar het gaat om écht wandelen, niet om stappen zetten”, vertelt Jurjen. “De graadmeter is dat je hartslag omhoog gaat. Daarvoor hoef je niet heel hard te lopen, maar moet je wel een gestaag tempo aannemen én volhouden. Dus nee, die afstand naar de wc telt niet mee en shoppen evenmin. Bovendien ben je er met wandelen nog steeds niet helemaal: de genoemde richtlijn adviseert om ook nog eens twee keer per week spierversterkende oefeningen te doen, zoals push-ups.”

Ook al doe ik die laatste niet, toch vindt Jurjen dat ik met mijn wandelplannen al op de goede weg ben. Ook omdat wandelen niet alleen fysieke, maar ook mentale voordelen heeft. Door te wandelen maak je meer van het gelukshormoon serotonine aan. Niet voor niets wordt het aangeraden bij stress, depressie en burn-out: het maakt je positiever en energieker en je gaat er nog beter van slapen ook. “Overigens heeft dit niet puur met het wandelen te maken, maar vooral met de kracht van groen”, zegt Jurjen. “Daar is veel onderzoek naar gedaan: natuur om je heen is goed voor je.” Aha. Dus lopen op de loopband heeft minder voordelen? “Klopt,” bevestigt Jurjen, “en lopen in de stad ook.”

Wil je weten hoe dit wandelavontuur van Lydia van der Weide verder gaat? Je leest het in Santé maart, die nu in de winkel ligt of digitaal te bestellen is.

Bron: Santé maart 2020, tekst: Lydia van der Weide

Lees Santé digitaal

Nu vanaf €1,99

Naar de digitale kiosk

032020 Digitaallezen Hp