afvalhacks

Blijvend afvallen? Een eitje met deze afvalhacks

Afvallen is veelal een kwestie van doorzetten. En dat gaat net wat makkelijker als je ook succes boekt, dus doe je voordeel met deze afvalhacks.

1. Adem in… 

Stress is een dikmaker. Dus de volgende keer dat je trek hebt in cake of chips, adem je eerst drie keer rustig in en uit. De kans is groot dat de ‘stresshonger’ daarna is verdwenen of in elk geval verminderd.

Lees ook:Coronakilo’s, hoe kom je er vanaf?

2. Poets je tanden meteen na het eten

Raar, maar waar: dat geeft je hersenen het signaal dat de lunch of het avondeten voorbij is.

3. Maak tijd voor thee

Zet thee op je menu. Groene thee om precies te zijn, want die bevat cafeïne, die ervoor zorgt dat je metabolisme sneller werkt, je minder trek hebt en meer energie hebt om te gaan sporten.

4. Zet kleine leefstijlstappen in plaats van grote 

Een kleine wijziging in je eetpatroon – bijvoorbeeld doordeweeks geen chips en alcohol meer – heeft vaak meer effect dan een radicaal dieet, blijkt uit onderzoek gepubliceerd in Annals of Behavioral Medicine.

5. Geen work-out na 21.00 uur

’s Avonds sporten kan ervoor zorgen dat je moeilijker in slaap valt. En weinig slaap is weer slecht voor je dieet. Ideaal is om ’s ochtends op een lege maag te sporten, dan verbrand je optimaal vet.

6. Schrap die verboden-lijst

Ban je lievelingssnoep, -koek of -hapje niet uit je dieet. Dat maakt het júíst moeilijker het niet te eten. Bedenk in plaats daarvan wanneer en hoeveel je er wel van mag eten. Dan kun je daarnaar uitkijken.

7. Denk niet aan je work-out

Denk je ’s ochtends al: vanavond moet/ga ik weer sporten? Zet het uit je hoofd. Uit een Franse studie blijkt dat mensen die gedurende de dag nadenken over dat ze straks gaan sporten, onbewust meer eten.

8. Kies zuivel

Veel diëten menen dat zuivel niet goed voor je is. Toch blijkt uit een studie van de Amerikaanse University of Tennessee dat obesitaspatiënten die drie keer per dag zuivelproducten eten of drinken, meer afvallen dan obesitaspatiënten die dat niet doen.

9. Steek een geurkaars aan

Tip voor toetjesliefhebbers: steek na het avondeten een vanillegeurkaars aan. Het aroma zorgt ervoor dat je verlangen naar een toetje afneemt. Bij een groep van 160 vrijwilligers hielp de vanillegeur om gemiddeld ruim twee kilo af te vallen.

10. Afvallen terwijl je slaapt?

Zet de verwarming uit. Uit onderzoek blijkt dat je in een koude slaapkamer meer calorieën verbrandt: gemiddeld honderd per nacht. En als je dan toch bezig bent: zorg ook voor een donkere kamer. Uit onderzoek van Ohio State University bleek dat een licht slaapvertrek leidt tot onregelmatiger eten en meer hongergevoel

11. Maak een wandeling

En houd het vooral ietsje langer vol. De Amerikaanse Duke University deed onderzoek naar de effecten van wandelen op afvallen, en wat blijkt: pas na 45 minuten verbrand je vet. Zorg dus dat je minstens een uur loopt.

12. Ruik aan pepermunt

De Wheeling Jesuit University in Amerika deed een test waarbij mensen vijf dagen lang elke twee uur aan pepermunt roken. Het resultaat? Ze hadden aanzienlijk minder trek.

Bron: Santé februari 2020, tekst: Esma Linnemann

Lees Santé digitaal

Nu vanaf €1,99

Naar de digitale kiosk

032020 Digitaallezen Hp

Gerelateerde artikelen