Vrouw Sporten (1)

23 afvaltrucs die je waarschijnlijk nog niet geprobeerd hebt

Elk mogelijk dieet al gevolgd en heeft het je niet zoveel verder geholpen als je had gehoopt? Deze verrassende en soms bizarre afvaltrucs helpen je misschien wel.

1. Maak je plan concreet

Wanneer ga je écht beginnen met afvallen en wat wil je eigenlijk bereiken? Concrete doelen stellen is de beste motivatie om je streefgewicht daadwerkelijk te behalen. Als je vandaag besluit dat je over een maand ten minste één kilo kwijt wilt zijn, kun je veel gerichter bepalen hoe je die kilo precies gaat verliezen. Stippel elke week zorgvuldig uit wat je gaat eten, doe van tevoren boodschappen en maak

2. Loop niet te hard van stapel

Als je te veel in korte tijd wilt bereiken, gaat het mis. Als je je obsessief in een crashdieet stort, is de kans groter dat je snel je motivatie verliest. In het begin werkt zo’n strikt dieet vaak goed en vliegen de kilo’s eraf, maar dan krijg je door een calorietekort opeens behoefte aan bergen suiker en vet. Doe daarom niet te hard je best: volg geen streng dieet, maar pas je voedingspatroon geleidelijk aan.

3. Maak bouillon

Bouillon die je (in 48 uur op het vuur) zelf trekt van beenderen, groenten, specerijen en kruiden is supergezond. Deze bouillon zit boordevol vitaminen, mineralen en collageen. Collageen is een lijmvormend eiwit dat een belangrijk onderdeel vormt van het bindweefsel in je lichaam. De bouillon zorgt zo voor een soepelere huid met minder rimpels en striae. Én voor een voller gevoel in je maag zodat je minder snel lekkere trek krijgt. 

4. Ga boksen

Sla je woede, verdriet, blijdschap, frustratie of wat dan ook van je af tijdens een boksles. Boksen is niet alleen een geweldige work-out, het helpt ook de neiging te onderdrukken om je emoties ‘weg te eten’. Een emotie-eter heeft volgens onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen bij emoties als stress vooral behoefte aan vet en zoet. Blijf tijdens een emotionele bui dus ver weg van ongezonde voeding en ga sporten.

5. Voel je niet schuldig

Ook al heb je iets gegeten wat minder gezond is, probeer daar geen spijt van te hebben. Te streng zijn voor jezelf maakt blijvend afvallen juist moeilijker. Bio-ingenieur Sara De Pelsmaeker van de Universiteit Gent deed onderzoek naar schuldgevoel en het eten van chocolade. Wat blijkt? Veel mensen voelen zich al schuldig door alleen al naar chocolade te kijken, nog voordat ze ervan eten. Gun jezelf af en toe een klein stukje en geniet er dan ook van.

6. Zie de voordelen

Als je je alleen focust op de negatieve kanten van afvallen, lukt het waarschijnlijk niet om blijvend kilo’s te verliezen. Volgens voedingsdeskundige Yneke Kootstra is kijken naar de voordelen een slimmere manier om het afvallen vol te houden. Denk dus niet: ik mag geen wijn drinken en pizza eten, ik word zo moe van sporten en ik moet zelf in restaurants op mijn eten letten. Maar: ik kan straks nieuwe (sport)kleren kopen, mijn conditie verbetert, ik krijg meer energie en ik voel me gezonder.

7. Visualiseer

Stel je jezelf voor op het moment waarop je je streefgewicht hebt bereikt. Hoe zie je er over zes maanden uit? Heb je dan voldoende conditie voor die hardloopwedstrijd? Hoe staat die plattere buik je?

8. Eet zijdestof

Zijdentofu bevat meer water en minder calorieën dan normale tofu. Het heeft een neutrale smaak, zodat je er allerlei lekkere (maar toch slanke) dingen van kunt maken. Ook zit het bomvol eiwitten, goed voor het spierherstel na het sporten. Je kunt zijdentofu bijvoorbeeld gebruiken voor scrambled tofu, sushivulling of een gezonde chocolademousse.

9. Ga schermen

Bij schermen gaat het om duelleren in een schijngevecht. Het is de kunst om je tegenstander met een langwerpig steekwapen (ongevaarlijk) te raken zonder zelf geraakt te worden. Dit doe je met onverwachte aanvallen en schijnbewegingen. Hierdoor draait deze snelle en tactische sport vooral om intelligentie, daarna speelt kracht pas een rol. Daarom wordt schermen ook wel het actieve schaken genoemd. Je verbrandt er zo’n 450 calorieën per uur mee!

10. Roer een ei in je koffie

In Scandinavië drinken ze hun koffie al jaren op deze manier! Een eitje in je koffie zorgt ervoor dat je geen melk meer hoeft toe te voegen, want het geeft een romige, volle, rijke smaak. Dat komt door de eiwitten. Eiwit trekt macromoleculen in koffie aan, waardoor bitterheid verdwijnt. Bovendien versterkt eiwit het cafeïnegehalte, waardoor je energie krijgt en minder behoefte hebt aan energie uit suikerrijke voeding.

11. Sport overal

Calorieën verbranden doe je niet alleen in de sportschool. Je verbrandt met het duwen van een boodschappenkar bijvoorbeeld 155 calorieën per uur en met een uur ramen lappen 300 calorieën.

Lees ook: Deze 4 alledaagse activiteiten vallen ook onder lichte inspanning

12. Stop met Google 

Zoek niet via internet hoeveel calorieën je verliest met een rondje hardlopen, hoeveel squats je moet doen om een boterham met pindakaas te verbranden of wanneer je het best kunt sporten om het gezondst te worden. Kijk naar jezelf en je leven. Wanneer vind jij het fijn om te sporten en hoelang houd je het vol? Dat is veel meer waard dan net zolang met tegenzin op de hometrainer zitten tot je een gewenst aantal calorieën hebt weggewerkt.

13. Gooi die weegschaal weg 

Weeg je één keer per week op dezelfde dag, rond dezelfde tijd in de sportschool. Je hebt dan altijd eenzelfde outfit aan, je kunt onder het toekijkend oog van je gymgezelschap niet smokkelen en je raakt niet geobsedeerd door dagelijkse weegsessies.

14. Koop een nieuwe koekenpan

Gooi je oude pan weg en investeer in een exemplaar met een goede antiaanbaklaag. Zo’n laagje zorgt ervoor dat eten minder snel aanbrandt en je dus minder vet zoals boter of olie nodig hebt, en dat scheelt weer wat calorieën.

15. Maak foto’s 

Maak een Instagram-account aan of een privéfotoboek als je niet wilt dat de rest van de wereld meekijkt. Neem elke week een foto van je hele lichaam, zodat je na een aantal weken het resultaat kunt zien. Een keihard bewijs van hoe hard je je best hebt gedaan. Gaat het minder goed? Dan is zo’n confrontatie met je foto een stok achter de deur om je discipline terug te krijgen.

16. Een eetbui hoort erbij 

Schiet niet in de paniekstand als je een dag minder gemotiveerd bent en achter elkaar drie koeken, een zak chips of twee handjes vol gummiberen wegwerkt. Uit onderzoek blijkt dat meer dan zestig procent van de vrouwen die zich voornam om te lijnen die beslissing overboord gooit als het niet lukt om nee te zeggen tegen een gebakje. Geef niet op, morgen is er een nieuwe dag om verder te gaan met je gezonde leefstijl.

17. Breek met supermodellen 

Stop met scrollen door Instagram- en Facebook-accounts van topmodellen. Ja, zij hebben inderdaad een goed figuur, maar er komen nog veel meer factoren kijken bij die ene mooie foto, zoals make-up, fotobewerking en gunstig licht. 

18. Maak je omgeving gezonder

Leg bananen, tomaten en avocado op de fruitschaal, ruim je kast op, houd het aanrecht schoon, laat vieze was niet slingeren en maak je bed op. Volgens wetenschappelijk onderzoek van de universiteit van Minnesota zorgt een geordende, gezonde leefomgeving ervoor dat je sneller naar gezonde voeding grijpt en makkelijker gewicht verliest.

19. Netflix minder, Napflix meer 

Goed slapen is belangrijk om gewicht te verliezen, omdat is bewezen dat je minder snoept na een goede nacht. Heb je moeite om in slaap te komen? Ga niet nachtbraken met Netflix, maar schakel over naar Napflix! Deze website staat vol slaapverwekkende filmpjes zoals een knapperend haardvuur, een ruisende zee en knuffelende panda’s. Napflix.tv

20. Deadlift je slank

Er is een oefening die de squat verslaat als het gaat om een superfiguur krijgen. Leer de deadlift kennen! Deadlifts versterken al je grote spiergroepen, zoals je billen, onderrug, benen en buik. Volgens Jason Walsh, personal trainer van actrice Emma Stone, is het de meest effectieve oefening die er is. Je moet er wel voor naar de gym, want je hebt er een verzwaarde stang (met gewichten) voor nodig. 

Zo doe je ’m:  

• Ga voor een stang staan (met of zonder gewichten aan de zijkant) en pak hem iets breder vast dan schouderbreedte. Buig je knieën een beetje. Let erop dat je je rug recht houdt. Dit is je startpositie. 

• Houd je buik- en rugspieren aan – ge spannen en kom langzaam overeind met de stang in je handen. Hoe langzamer je het doet, hoe meer spanning je op je spieren kunt zetten. Bij deze beweging adem je uit. Laat je de stang pas zakken als je helemaal recht staat. Dit doe je terwijl je je heupen naar achteren duwt en je  tegelijkertijd licht door je knieën zakt. 

• Dit is één herhaling, doe dit zes tot acht keer.

21. Pure chocolade mag elke dag

Een stukje chocolade met een hoge concentratie cacao per dag houdt je bloedsuikers in toom en zorgt voor een verminderde behoefte aan zoet of zout eten. Volgens wetenschappers eet je er zelfs zo’n zeventien procent minder calorieën van tijdens je eerstvolgende maaltijd.

22. Doe het samen 

Zoek iemand die ook wat gewicht wil verliezen. Het gaat er niet om wie het snelst de meeste kilo’s kwijtraakt of wie het hardst kan rennen, maar jullie kunnen elkaar opbeuren wanneer het afvallen of sporten even niet zo lekker gaat. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je tot twintig procent meer gewicht verliest als je samen met iemand afvalt.

23. Eet je dessert als ontbijt 

Waarom een toetje tot het einde van de dag bewaren als zo’n dessert het perfecte begin van de dag is? Maak bijvoorbeeld een eiwitrijke frambozencheesecake van kwark en havermout en neem een stuk in de ochtend. Het geeft je gezonde energie die je nog de hele dag kunt verbranden.

Lees ook: 5 manieren waarop je koelkast jou kan helpen afvallen

Archief: Santé 3, 2017 Beeld: Getty Images