Stroomstoring

5 manieren waarop je koelkast jou kan helpen afvallen

Wist je dat jouw koelkast je kan helpen om af te vallen? Niet de koelkast zelf, natuurlijk – al helpt een vrolijke koelkast wel om je te motiveren gezonder te eten – maar wel de manier waarop je hem inricht. Met deze 5 manieren kan jij jouw koelkast zo inrichten dat hij je kan helpen om af te vallen.

1. Zet gezonde combinaties bij elkaar

Soms is het enige wat tussen jou en een gezonde snack staat tijd. Om je leven makkelijker te maken en het ongezond snacken tegen te gaan, kan je gezonde combinaties het beste bij elkaar bewaren. Denk aan wortels en hummus, appels en pindakaas, noem het maar op. Ook kan je bijvoorbeeld verse fruitspiesjes maken, die je in een bakje in de koelkast bewaart. Heerlijk om ananas, mandarijn, banaan, mango, bosbessen en aardbeien op een stokje te rijgen en daar lekker mee te snacken.

Lees ook: ’13 producten die je niet in de koelkast hoeft te bewaren

2. Categoriseer en label eten

Om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken om gezond te eten en meer fruit en groenten te eten, is het verstandig om je eten te categoriseren en labelen. Hierdoor kan je gezond eten sneller vinden en kan je ongezond(er) eten makkelijker vermijden. Wil je je koelkastinrichting helemaal efficiënt aanpakken? Investeer dan in een paar bakjes/organizers die je kan gebruiken!

3. Bewaar eten strategisch

Je koopt niet allerlei gezonde dingen om ze vervolgens kwijt te raken in de koelkast, toch? Je grijpt waarschijnlijk sneller naar gezonde snacks als je ze direct kan zien als je de koelkast opent. Zet daarom fruit, groenten, magere eiwitbronnen, zeevruchten en je favoriete ongezoete drankjes in het midden van de koelkast, liefst op ooghoogte. Wedden dat jij nu veel makkelijker kiest voor de gezonde opties in jouw koelkast?

4. Maak een DIY-saladebar

Een van de grootste obstakels om een gezonde maaltijd voor te bereiden is de tijdsinvestering die we ervoor moeten maken. Je wil makkelijk en snel eten kunnen maken, maar ook nog gezond eten. Hoe pak je dat aan? Simpel: maak een DIY-saladebar in je koelkast. Dat klinkt ingewikkelder dan het is, geloof ons. Het enige wat je hoeft te doen is je verse fruit en groenten wassen, snijden en in doorzichtige bakjes te doen en deze in de koelkast te zetten. Zo kan je snel en makkelijk een lekkere salade in elkaar flansen zonder dat het je tussen de bedrijven door enorm veel tijd kost. Klinkt goed, toch?

5. Zet minder gezond eten buiten zicht

Een gezonde levensstijl is gebalanceerd. Dus dat betekent dat je best van je favoriete, minder gezonde foods kan genieten. De sleutel tot succes is alleen om dat met mate te doen. Om jezelf niet in de verleiding te brengen te vaak te genieten van je minder gezonde foods, kan je ze het beste buiten je zicht bewaren. Zet ze bijvoorbeeld verder achter in je koelkast zodat je er minder makkelijk bij kunt en je niet iedere keer in de verleiding komt als je de koelkast opent. Ook kan je onweerstaanbare treats in de vriezer bewaren. Wanneer je dan een treat wil, moet het eerst nog ontdooien, waardoor er een kans is dat je er misschien minder snel naar grijpt (of minder snel voor een tweede ronde terugkomt).

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen