Tuin (1)

Deze 4 alledaagse activiteiten vallen ook onder lichte inspanning

Beweeg jij niet iedere dag genoeg? Deze alledaagse activiteiten tellen ook als beweging en zo is je bewegingsdoel opeens makkelijker te halen.

30 minuten lichte inspanning

Volgens het Centers for Disease Control and Prevention heeft een volwassene iedere week minstens 2 uur en 30 minuten lichte inspanning nodig, in combinatie met minimaal 2 keer intensievere training voor de spieren. Dit is de basis. Voor meer gezondheidsvoordelen zou je meer en moeten bewegen en vaker sporten. Een aantal activiteiten die je misschien regelmatig doet, zorgen ervoor dat de teller voor het aantal minuten dat je beweegt per week stilletjes doorloopt.

1. Boodschappen doen

Ook winkelen telt mee. Je legt in de stad ongemerkt een flinke afstand af en het tillen van je aankopen zorgt voor een tikkeltje meer inspanning.

2. De auto wassen

Als je een half uur bezig bent met de auto wassen, verbrand je ongeveer 135 calorieën, afhankelijk van je lengte en gewicht. Rijd de auto dus niet door de carwash, maar kom zelf in beweging.

3. Lopen en fietsen

Laat de auto vaker staan of parkeer iets verder weg. Neem het ov alleen als dat echt nodig is. Door vaker te fietsen en lopen naar je bestemming ben je meer minuten in beweging. Het is iets simpels, maar het draagt bij aan je gezondheid.

4. Tuinieren of het gras maaien

Gezegend met een tuin? Dan weet je dat een tuin soms hard werken is. Ook dít zijn goede redenen om in de tuin aan de slag te gaan.

Alle beetjes helpen.

Lees ook: Dossier wandelen: wandel je gezond

Bron: CDC | Beeld: Getty Images