category colour brushFit/Lijstjes & Tips

4 tips voor een platte buik (zonder sportschool)

Wil je een plattere buik? Dat kun je ook bereiken zonder sporten. Met deze tips gaat je broek straks makkelijker dicht.

1. Adem in, adem uit
Focus je op je in- en uitademing, bijvoorbeeld met de populaire ademhalingstechniek: stomach vacuming. Yogi’s en pilatesgoeroes zweren erbij om zo een vlak buikje te bemachtigen. De oefening is heel eenvoudig en belooft om de binnenste buikspieren strakker te maken, waardoor je buik platter en vooral minder opgezet wordt. De ademhalingstechniek zorgt dus niet voor een afgetrainde sixpack. Die krijg je juist door je buitenste buikspieren te trainen door middel van de bekende crunches, sit-ups enzovoort.

Zo doe je de oefening
Ga voor stomach vacuuming op handen en knieën op de grond staan. Zorg ervoor dat je je rug hoog en gebogen houdt, als een kat. Adem vervolgens in door je neus en blaas door je mond alle lucht uit je longen, tot je buik helemaal leeg voelt. Trek je buik nu zo ver mogelijk in en probeer je longen uit te zetten zonder opnieuw in te ademen. Het moet dus voelen alsof je buik leeg en volledig vacuüm is samengetrokken. Houd deze houding tien seconden vast en herhaal de oefening.

In het buitenland geven ze bij yoga- en pilatesscholen zelfs al speciale stomach vacuming lessen. Waarschuwing: als het je lukt om de techniek goed uit te voeren, kan je flinke spierpijn krijgen.

2. Let op suiker in je drankjes
Heb je door hoeveel suiker je op een dag drinkt? Niet alleen smoothies, scheppen suiker in je thee en frisdranken zorgen voor vet rond je middel. Ook die soja latte en gezoete amandeldrink waarmee je je havermout klaarmaakt, tellen mee. Ongemerkt krijg je zo op een dag nogal wat suiker binnen. Zo veel zelfs, dat je er volgens een studie van de Amerikaanse Academy of Nutrition and Dietetics dikker van wordt rond je middel. Volgens het onderzoek heb je na zes jaar zoete dranken drinken ongeveer 27 procent meer buikvet.

3. Niet vergelijken met anderen
Er zijn mensen met een superstrakke buik, terwijl het bij jou lijkt alsof elke erwt die je eet zichtbaar is in je buikstreek. En daar kun je zelf minder aan doen dan je denkt. De Amerikaanse biochemicus Sylvia Tara schreef het boek Waarom de één wel dik wordt en de ander niet. Ze legt hierin uit dat onze genen grotendeels bepalen of we een slank of volslank lichaam krijgen. En dat je zelf maar zo’n 30 tot 40 procent invloed hebt op de ontwikkeling van je buikomvang. Samen met iemand sporten of chocolade eten is gezellig en het schept een band, maar ga je dus niet aan de ander spiegelen. Iedereen heeft een ander lichaam en een andere bouw.

4. Poep je buik plat
Je darmflora is geen onderwerp waar iedereen openlijk over praat, maar daar wil darmfloratherapeut Nienke Tode-Gottenbos verandering in brengen. De Poepdokter en auteur van haar boek met dezelfde naam, weet namelijk hoe belangrijk het verbeteren van je darmgezondheid is om je opgeblazen buik te verhelpen. Een gezondere darmflora met tevreden darmbacteriën is volgens haar de sleutel voor een plattere buik. Tode-Gottenbos stelt dat een mens elke dag zo’n 900 gram zou moeten poepen. Lukt dit niet? Dan is een eerste stap je leefstijl gezonder maken, met meer gezonde voeding, minder stress en minder medicatie die je darmbacteriën negatief beïnvloedt. Een wondermiddel of kuur voor je darmen bestaat volgens Tode-Gottenbos niet. De bedoeling is dat je op lange termijn goed voor je darmen zorgt. Drink voldoende water, eet veel groenten en vezels en vergeet gezonde vetten niet. Daarnaast raadt ze aan om een (suikervrij) probioticum te nemen, of probiotische voeding zoals kimchi te eten. Want veel mensen hebben volgens de Poepdokter veel te weinig darmflorabacteriën. (Bron: De Poepdokter; gezond van mond tot kont, Nienke Tode-Gottenbos, €23,95)

Lees ook: Dit kun je eten om je darmen optimaal te laten werken

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest