category colour brushFit/Lijstjes & Tips

Tips voor buiten sporten in de herfst en winter

Buiten sporten is heerlijk. Juist in de herfst en winter zorgt het voor een dosis energie. Blijf jij gewoon buiten trainen nu het kouder wordt?

Het is handig om wat voorbereidingen te treffen. Heb jij tips om buiten sporten het hele jaar vol te houden? 

1. Draag de juiste sportkleding
Sportkleding moet je beschermen tegen de kou, maar tegelijkertijd je transpiratievocht afvoeren. Houd daar rekening mee bij het kiezen van je sportkleding. Katoenen kleding is bijvoorbeeld niet zo geschikt als het koud is, wanneer je zweet wordt katoen nat, waardoor je sneller onderkoeld kunt raken.

2. Zorg dat je alle benodigde accessoires hebt
Een goed sportjack komt waarschijnlijk goed van pas als jij year round buiten sport. Daarnaast kunnen opvallende kleding en een hardlooplichtje handig zijn, zodat je goed zichtbaar bent. Als het echt koud wordt, wil je misschien ook een muts en sporthandschoenen dragen

3. Doe een goede warming-up
Warme spieren verkleinen de kans op een blessure. Wanneer het buiten koud is, is het extra belangrijk dat je je spieren goed opwarmt. Begin het liefst binnen met een korte warming-up en bouw je training dan buiten verder op. Lees ook: Krijg je sneller blessures als het koud is? We kunnen alvast verklappen dat het antwoord 'ja' is.

4. Denk aan je eigen veiligheid
Kies in het donker voor verlichte of drukbezochte routes en pas op voor glibberige herfstblaadjes en ijzel.

Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest