signalen-te-veel-eiwitten

5 signalen dat je te veel eiwitten eet

Ben jij onlangs eiwitrijk(er) gaan eten en merk je dat je je niet helemaal top voelt? Dat zou kunnen komen omdat je te veel eiwitten eet! Er zijn een aantal signalen die je lichaam afgeeft om je te laten weten dat je te veel eiwitten binnenkrijgt, dus die hebben we voor je omschreven om je te helpen voorkomen dat je er last van krijgt.

1. Je bent uitgedroogd

Zelfs als je nog precies dezelfde hoeveelheid water drinkt, kan je je uitgedroogd voelen wanneer je een eetpatroon aanhoudt wat rijk is aan vlees, eiwitten, Griekse yoghurt en andere eiwitrijke foods. Dat komt waarschijnlijk doordat deze foods veel nitrogeen bevatten, een stofje wat je lichaam uitscheidt. Wanneer je veel eiwitten eet, zal je lichaam dus harder werken om van dit stofje af te komen en zal je meer moeten plassen. Dat kan weer leiden tot uitdroging.

Lees ook: ‘Dít gebeurt er als je te weinig eiwitten binnen krijgt

2. Je hebt hoofdpijn en voelt je zwak

Hoofdpijn en algehele vermoeidheid zijn twee potentiële bijwerkingen van uitdroging vanwege een teveel aan eiwitten. Ook kunnen ze ontstaan wanneer je lichaam in ketose is, wat gebeurt wanneer je voornamelijk eiwitten eet. Ketose is een metabolische staat waarin je lichaam vet gebruikt als energiebrandstof in plaats van koolhydraten. Je kan je zwak voelen omdat je weinig suiker in je lichaam hebt en moe zijn omdat je je suikervoorraden op hebt gebruikt.

3. Je adem stinkt

Veel mensen die een eiwitrijk dieet volgen klagen over een slechte adem. Sterker nog, je adem gaat ruiken naar rot fruit. Dat komt omdat je lichaam aceton kan produceren wanneer het is ketose is. Ja, hetzelfde ingrediënt als in nagellakremover. Ook zitten er twee aminozuren in eiwitten die een slechte adem zouden kunnen veroorzaken. Deze aminozuren, cysteïne en methionine, bevatten namelijk zwavel, wat ook kan bijdragen aan je slechte adem.

4. Je hebt last van constipatie

Als je veel eiwitten eet is de kans groot dat je iets ander minder vaak eet, zoals koolhydraten. Maar als je minder koolhydraten eet, is de kans groot dat je minder vezels binnenkrijgt, wat kan leiden tot constipatie. Als vrouw zou je 21 tot 25 gram vezels per dag binnen moeten krijgen. Je kan die vezels halen uit voedsel als meergranenproducten en peulvruchten. Die vezels helpen om je stoelgang te verzachten en versoepelen, waardoor je constipatie kan voorkomen.

5. Je hebt last van nierstenen

Als je al nierproblemen hebt, kan (te) veel eiwitten eten een flinke impact hebben. Een lange periode heel veel eiwitten eten kan namelijk tot nierschade leiden. Dat kan een aantal oorzaken hebben. Wanneer je veel dierlijke eiwitten eet (zoals in vlees, eieren en zeevruchten) kan je meer urinezuur in je lichaam opslaan, wat kan leiden tot nierstenen. Ook neemt door een eiwitrijk dieet het urinair citraat in je lichaam af, een chemische stof die voorkomt dat je nierstenen krijgt.

Beeld: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen