category colour brushFit/Lijstjes & Tips

Dit is het effect van een verkeerde houding op je lichaam

Betrap jij jezelf er regelmatig op dat je niet rechtop zit of staat? Een verkeerde houding heeft behoorlijk wat effect op jouw lichaam, zeker op de lange termijn.

 

Alhoewel we vaak urenlang met onze telefoons in onze handen zitten of achter onze computer aan het werk zijn, denken we vaak niet bewust na over onze houding. Maar een slechte houding kan veel verschillende effecten op je lichaam hebben waar je langdurig last van kan hebben. Wij lopen ze allemaal voor je door van top tot teen – lees je mee?

Lees ook: ‘3 redenen om je rugspieren te trainen’

Je hoofd en nek

Een slechte houding zorgt voor spanning op je achterhoofd. Daardoor komt er ook spanning te staan op zenuwen in die regio, waardoor je er hoofdpijn van krijgt. Daarnaast kan je een zogenaamde ‘sms-nek’ krijgen door constant naar beneden op je telefoon te kijken. Met elke tweeënhalve centimeter die je je hoofd naar beneden beweegt, verdubbel je het gewicht wat het topje van je ruggengraat moet dragen. Wanneer je je hoofd recht omhooghoudt (in lijn met je schouders), weegt hij ongeveer 10 pond, maar zodra je je hoofd een … naar beneden beweegt, weegt hij al 10 pond. Al dat extra gewicht komt op je nek te liggen en staat dus gegarandeerd voor nekpijn.

Je kaak

Je hoofd constant naar voren of beneden buigen zet spanning op je spieren rond je kaakgewricht, waardoor je kaakpijn kan krijgen en moeite kan hebben met het openen van je kaak. Gelukkig kan het aanpassen van je houding ervoor zorgen dat deze pijn wordt verholpen!

Je bloedcirculatie

Een slechte houding zet extra druk op je bloedvaten. Hierdoor kan het bloed niet zo vrij door je lichaam heen circuleren als normaal, waardoor je je moe en energieloos kan gaan voelen. Ook moeten je spieren en gewrichten harder werken dan normaal om je slechte houding te compenseren, waardoor je nog sneller moe en energieloos wordt. Deze vicieuze cirkel kan gelukkig doorbroken worden door aan je houding te werken.

Je schouders

Ook heeft een slechte houding effect op je schouders. Je kan dankzij de spanning op je rotator cuff, de groep spieren die je bovenarm verbinden met je schouder, een schouderinklemming oplopen. Wanneer je hier niets aan doet, kan het zelfs leiden tot een daadwerkelijke scheur die gepaard gaat met veel pijn en een zwakkere schouder.

Je rug

Een gezonde rug heeft drie natuurlijke buigingen: een inwaartse buiging bij je nek, een uitwaartse buiging bij het bovenste deel van je rug en een inwaartse buiging bij je onderrug. Als je zit of rechtop staat, help je deze buigingen aan te houden. Als je in elkaar zakt, komt er spanning op de spieren rondom deze buigingen te staan, wat pijn kan opleveren. Wat de pijn kan verergeren zijn zwakke buikspieren, omdat zij de spanning van het verslappen niet kunnen opvangen. Hierdoor komt alle spanning op je ruggengraat te staan. Oftewel, probeer rechtop te zitten en te staan!

Je ademhaling

Wanneer je een slechte houding hebt, kan dat ervoor zorgen dat je borst samentrekt, waardoor je diafragma zich niet compleet kan openen tijdens het ademhalen. Ook wees een onderzoek uit het Journal of Physical Therapy Science uit dat een houding waarbij je hangt of je hoofd veel naar voren beweegt je longcapaciteit doet afnemen. Hierdoor krijg je niet de zuurstof binnen die je nodig hebt, waardoor je je sneller uitgeput zal voelen.

Je spijsvertering

Gaan hangen na een maaltijd kan maagzuur veroorzaken, aangezien maagzuur erdoor in de verkeerde richting – namelijk omhoog via je slokdarm - kan worden gedrongen. Ook worden je bloedvaten in je maagdarmstelsel samengeperst door het hangen, waardoor je spijsvertering ook kan vertragen. Zorg er daarom dus voor dat je na een maaltijd rechtop blijft zitten en staan of gaat wandelen om je spijsvertering op gang te krijgen.

Je onderlichaam

Wanneer je niet rechtop staat en loopt, leun je licht naar voren en loop je dus licht gebogen, waardoor je kniepijn kan oplopen. Er komt namelijk spanning op je gewrichten te staan en je heupen staan hierdoor niet op een lijn. Dit zorgt ervoor dat je knieschijf niet soepel over je scheenbeen of dijbeen heen kan bewegen. Daarnaast kunnen ook je voeten en enkels hierdoor niet langer op een lijn gaan staan, waardoor je een ontsteking in je hiel- en voetspieren kan oplopen.

Bron: Livestrong.com

 

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest