rugklachten

Hoe voorkom je rugklachten door het thuiswerken?

Rugpijn komt veel voor. Nu Nederland massaal thuis aan het werken is, nemen rugklachten toe. Beweeg je nu minder? Zit je aan de keukentafel en vanaf je laptop te werken? Grote kans dat je last hebt van een stijve rug en nek. Wat kan je doen om rugpijn te verminderen en te voorkomen? Studio C Online geeft advies!

Oorzaken rugpijn

Rugpijn kan verschillende oorzaken hebben, waaronder een slechte houding en het verkeerd uitvoeren van allerlei lichaamsbewegingen gedurende de dag. Vaak echter zijn zwakke core spieren de hoofdoorzaak van rugklachten.

Je core bestaat uit wel 29 spieren in je buik, lage rug en bekkengebied. Deze spieren vormen als het ware het korset van je lichaam. Ze helpen je bij alle dagelijkse activiteiten, zoals het dragen van een zware boodschappentas, het optillen van je kind, maar ook bij (trap)lopen, opstaan en zitten. Het is dus belangrijk dat deze spieren sterk zijn, waardoor je een betere lichaamshouding krijgt en rugklachten en blessures worden verminderd of voorkomen.

Lees ook:Hoeveel zou je moeten sporten tijdens het coronavirus

Hoe kan je rugklachten precies verminderen?

Of je nu al last hebt rugklachten, of dat je rugklachten begint te ontwikkelen door het thuiswerken; beweging is de key to success. Regelmatig korte pauzes inlassen, terwijl je achter je laptop aan het werk bent, is belangrijk. Daarnaast is het goed om elke twee uur wat langer te bewegen. Dat kan bijvoorbeeld door een stevige wandeling te maken, of door even lekker door je kamer te dansen op je favoriete muziek. Maar wat kan je nog meer doen, zodat je ook op de lange termijn rugklachten oplost of voorkomt?

Een barre work-out!

Barre is al een aantal jaren een enorm populaire work-out. Al hoor je er in Nederland een stuk minder over dan in Amerika. Barre is ontwikkeld door een professioneel balletdanseres. Door een rugblessure ging ze haar dansroutine combineren met rugoefeningen. Dit leidde tot een nieuwe work-out. In 1959 startte ze haar eigen studio in London. In 1971 introduceerde een Amerikaanse student de work-out in Amerika. De eerste barre studio in New York was een feit. Het werd enorm populair en uiteindelijk waaide het over naar Europa.  

Barre is in de basis een combinatie van ballet, pilates en yoga. Vaak worden er ook functionele krachtoefeningen toegevoegd. Het resultaat? Een sterk, strak en vrouwelijk lichaam.

Wat barre uniek maakt zijn de isometrische bewegingen die veelvuldig gebruikt worden. Dit zijn kleine bewegingen (pulses) in een bepaalde houding. Je traint hiermee het uithoudingsvermogen van de spieren. Het gaat branden, en toch zet je door. Hierdoor krijg je dat sterke, maar toch vrouwelijke lichaam.

Tijdens de barre les doe je veel oefeningen en stretches die rugpijn verminderen en de rug sterker maken. Hier zijn een paar favorieten:

1. De plank

Plank
Plank

We noemden net al dat je core sterker maken de sleutel is tot het voorkomen en verminderen van rugklachten. De plank, op knieën of voeten, is een uitstekende oefening op de kernspieren effectief aan te pakken.

2. Floor Zinger

Floor Zinger
Floor Zinger

Dit is een oefening voor rompstabiliteit. Je zit op handen en knieën en strekt een been uit. Je houdt je heupen hierbij recht en stabiel. Je maakt lengte in je nek. Er zijn allerlei variaties waarmee je deze oefening nog uitdagender en effectiever kunt maken.

3. Hip Lift

Hip Lift
Hip Lift

Bij deze oefening duw je de ribbenkast in de grond en lift je alleen je heupen en middel omhoog. In bijna elke barre work-out worden er veel variaties op de oefening gedaan. Grote bewegingen op en neer, kleine pulses, op de tenen en dansen met de heupen. Vooral dat laatste activeert veel verschillende spieren in je buik, lage rug en bekkenbodemgebied.

In al die jaren dat ik Studio Barre geef heb ik al veel vrouwen van rugklachten af zien komen. Ook horen we regelmatig dat hardloopblessures opgelost worden door een tijdje alleen Studio Barre te volgen. Het is een fijne, toegankelijke work-out voor iedereen. Zeker het proberen waard! Wil je meer lezen over Studio Barre? Check hier voor meer info en een kort fragment uit de barre workout. Wil jij een hele barre work-out ervaren? Doe dan lekker mee via deze link!

Wie zitten erachter Studio C Online?

Christina en Heidy zijn oprichters van het online work-outplatform Studio C Online.

Als werkende moeders weten ze hoe druk het leven kan zijn. Met Studio C Online willen ze het daarom makkelijker maken om sporten in te plannen in je leven, doordat je het gewoon vanuit huis kunt doen.

Ze bieden toffe workouts vol variatie en energie. Christina is een geboren entertainer. Haar energie spat door het beeldscherm heen. We horen vaak: “Door Christina’s enthousiasme is een workout zo voorbij”. “Het is net of Christina bij me in de woonkamer staat”.

Zo hopen ze vrouwen steeds weer te motiveren om te BLIJVEN trainen. Dit is namelijk zó belangrijk. Niet alleen voor je fysieke gezondheid, maar ook voor hoe je je mentaal voelt.

Gerelateerde artikelen