tijdstip

Dit is waarom je elke nacht op hetzelfde tijdstip wakker wordt

Word je ’s nachts vaak wakker? Dan is de kans groot dat dat vaak precies op hetzelfde tijdstip is. Lees gauw of een van deze redenen voor jou van toepassing is.

 

Misschien is het elke nacht om 02:46 uur of 45 minuten voordat je wekker gaat. Hoe dan ook, je wordt elke dag op hetzelfde tijdstip wakker. Plots zijn je hersenen midden in de nacht actief, zeg maar dag tegen je verdere goede nachtrust. Uit onderzoek blijkt dat 67 procent van de volwassenen over de hele wereld minstens één keer per nacht wakker wordt. Af en toe wakker worden is niks om je zorgen over te maken. Maar het kan wel je productiviteit en humeur van de volgende dag beïnvloeden. Je lichaam verwerkt dingen in een bepaalde routine, waardoor je op hetzelfde tijdstip wakker wordt. Dit kunnen oorzaken zijn van de slaaponderbreking:

Lees ook: ‘Waarom je je na het wakker worden nog zo gaar voelt

Gezondheidsproblemen

Iedereen wordt tussen de vijf en zeven keer per nacht heel kort wakker. Dit is heel normaal en vaak val je weer heel snel in slaap. Zo snel dat je het niet eens door hebt. Mensen worden ’s nachts wakker om vele mogelijke redenen. Sommige komen vrij vaak voor. Een van de meest voorkomende redenen zijn slapeloosheid en slaapapneu. Deze stoornissen kunnen leiden tot verschillende gezondheidsproblemen zoals hartaandoeningen, diabetes en een beroerte. Het kan een onregelmatige hartslag veroorzaken en eventuele hartfalen verergeren. Doordat je lichaam bezig is met deze gezondheidsproblemen kunnen hersenen ’s nachts meer actief zijn.

Levensstijl

Naarmate we ouder worden hoe lichter we gaan slapen. Volwassenen vallen minder goed in de remslaap, met als gevolg dat je ’s nachts wakker wordt. Daarnaast spelen dingen als licht, ademen van je partner, geluid en eventueel een dieet ook een rol in hoelang je slaapt, voordat je wakker wordt. Ook de hormonale toestand of een zwangerschap kunnen oorzaken zijn van een verstoorde nachtrust.

Stress gerelateerd

Heb je veel stress of pieker je veel? Als je dit voor het slapen gaan niet goed hebt verwerkt, word je onbewust wakker met deze zorgen. Klinkt dit bekend? Houd dan een dagboek bij! Schrijf je stress- en/of piekerpunten op. Op deze manier kunnen je hersenen de stress beter verwerken tijdens je slaap en zal je minder snel wakker worden.

Bron: huffpost.com

Gerelateerde artikelen