category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Waarom je je na het wakker worden nog zo gaar voelt

Als je je de eerste vijftien tot dertig minuten na het wakker worden nog niet helemaal wakker voelt, ben je niet de enige. Er is zelfs een naam voor.

's Nachts is het handig als je snel weer in slaap kunt vallen

De staat waarin je je net na het wakker worden soms bevindt heet sleep inertia, oftewel slaapinertie. Je bent wel wakker, maar bepaalde delen van je hersenen zijn eigenlijk nog in de slaapstand. Dat kan soms handig zijn, bijvoorbeeld als je midden in de nacht wakker wordt; slaapinertie helpt je dan om snel weer in slaap te vallen.

Gaar wakker worden is minder leuk

's Ochtends is slaapinertie een stuk minder handig. Hoe kom je er vanaf? De beste manier om je 's ochtends niet zo groggy te voelen, is helaas voor weinig mensen haalbaar: zet geen wekker. De kans dat je wekker je wekt in het ideale slaapstadium is klein. En als je uit je diepe slaap wordt gewekt, is de kans op slaapinertie groter. Verder helpt het om op tijd naar bed te gaan en genoeg uren te slapen.

Als je een slaaptekort hebt, kan slaapinertie langer aanhouden dan de gebruikelijke vijftien tot dertig minuten, soms zelfs uren of de hele dag.

Bron: Psychology24 | Kinga Cichewicz

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest