category colour brushLijstjes & Tips

5x dit kun je doen tegen stress op je werk!

In het kader van de Week van de Werkstress geeft Santé jou tips om snel te ontstressen op je werk. Deze tips zijn makkelijk uit te voeren, zodat je daarna weer ontspannen aan het werk kunt.

Ademhalen

Als je een vervelende klant aan de telefoon hebt gehad of je vriend appt dat hij de kinderen niet kan ophalen, terwijl jij ook nog iets moet afmaken. Vergeet je nog wel eens rustig adem te halen. Het gevolg: hyperventilatie en een hoge hartslag. Een goede ademhaling houd je in balans. Het is hierbij belangrijk dat je vanuit je buik ademt, dit kost namelijk minder spierkracht dan vanuit de borstkast.

Ook drukt buikademhaling je middenrif omlaag, waardoor ook de onderkant van je longen zich vullen met zuurstof. Probeer eens drie keer achter elkaar diep in en uit te ademen, met één hand op je buik en één hand op je borst. Zorg ervoor dat alleen de hand op je buik beweegt.

Lees ook: 'Week van de Werkstress: dit is belangrijk voor je werkgeluk'

Kauw

Kauwen heeft een bijzonder effect op je welzijn. Uit onderzoek van de Swinburne University blijkt dat kauwen op een kauwgum of zuigen op een zuurtje ervoor zorgt dat je beter kunt multitasken en je concentratie omhooggaat. Zorg er dus voor dat je altijd een pakje kauwgum bij de hand hebt!

Dagboek

Voel je je niet serieus genomen of zit je met een gebeurtenis waar je niet over durft te praten? Schrijf het van je af! Neem tien minuutjes voor jezelf en schrijf je frustraties op. Uit psychologisch onderzoek blijkt dat mensen die hun frustraties opschrijven beter kunnen omgaan met stress.

Groene thee

Groene thee werkt als natuurlijke ontspanner. Onderzoekers van het University College London ontdekten dat mensen die groene thee dronken minder cortisol in hun bloed hadden na een stressvolle taak dan mensen die andere drankjes hadden genuttigd.

Wandelen

Ga even wandelen in je pauze! Uit meerdere onderzoeken blijkt dat wandelen grote effecten heeft op stress. Door de combinatie van buitenlucht en beweging kom je in een specifieke meditatieve staat. De buitenomgeving dwingt je aandacht af en geeft je de ruimte om te reflecteren. Misschien valt je opwinding toch nog wel mee?

 

Bron: Santé maart 2015 Tekst: Esma Linnemann

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest