category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

10 weetjes over wandelen

Een paar minuten wandelen per dag doet al veel goeds voor je gezondheid. Dus kom van die bank af en strek je benen, want hier zijn 10 weetjes over wandelen.

 

Twee jaar extra

75 minuten per week stevig wandelen kan bijna 2 jaar aan je leven toevoegen.

Geen gejojo

Op gewicht blijven? Dat doe je het best door elke dag minstens een half uur te wandelen, blijkt uit onderzoek van Harvard University. Wel gezond eten dan ook, natuurlijk.

Lees ook: 'Doen: 10 minuten stevig wandelen'

Slanke taille

Twijfel je of een wandelwork-out intensief genoeg is? No worries, met wandelen verbrand je misschien niet de meeste calorieën, maar tijdens het lopen wordt wel vooral afgerekend met buikvet, meent de Amerikaanse celeb-trainer Harley Pasternak.

Byebye diabetes

Door dagelijks te wandelen, verlaag je de kans op het krijgen van diabetes type 2 met twaalf procent. En: hoe langer je wandelt, hoe kleiner die kans wordt. Bron: Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology

Tikkie positiever

Geregeld negatieve gedachten over jezelf? Maak een wandeling van minstens negentig minuten in de buitenlucht. LifeScience ontdekte dat mensen na het stuk lopen positiever waren over zichzelf.

Pling!

Het verband tussen wandelen en creativiteit is wetenschappelijk bewezen. Zo ontdekte de universiteit van Illinois dat er door drie keer per week veertig minuten te wandelen betere verbindingen ontstaan tussen belangrijke hersendelen.

Forever young

Oké, dat is overdreven, maar Harvard University ontdekte dat je door dagelijkse wandelingen van een half uur grote kans hebt langer te leven én er jonger uit te blijven zien. Dankzij de activatie van bepaalde enzymen.

Geheugen

Met drie keer per week 40 minuten wandelen bescherm je het gebied in je hersenen dat wordt geassocieerd met plannen én je geheugen.

Hersenen

Slechts 2 uur wandelen per week vermindert het risico op een beroerte met 30 procent.

Depressie

30 minuten wandelen per dag kan symptomen van depressie met 36 procent verminderen.

Dit artikel komt uit het oktober-nummer van Santé. Meer inspiratie voor een healthy lifestyle. Dit nummer ligt nu in de winkel of je kunt hem bestellen via onze webshop!

Tekst: Priscilla Borgers

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest