category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

6 tips tegen onrustige darmen

Buikpijn, darmkrampen, een opgeblazen gevoel, allemaal verschijnselen die je vertellen dat je darmen niet helemaal happy zijn. Soms kunnen kleine aanpassingen de rust in je darmen terugbrengen.

1. Vezelrijk eten en genoeg drinken
Vezels zijn stoffen die je lichaam niet kan afbreken en daarom komen deze onverteerd in je darmen aan. Vezels dienen als voedingsbron voor goede bacteriën in je lichaam. Drink bij een vezelrijk dieet veel water, minimaal twee liter per dag, dit zorgt ervoor dat de onverteerde vezels opzwellen waardoor je een soepele ontlasting krijgt.

Begin de dag met havermout en een stuk fruit. Vervang bij de lunch je (witte) boterham door een volkoren- of speltvariant en dineer ’s avonds met een graansoort als quinoa of bulgur. Ook groenten zitten vol vezels, net als noten, zaden en dadels. Veel water drinken is een kwestie van wennen, zorg ervoor dat je altijd een flesje bij je hebt.

2. Volg het FODMAP-dieet
Heb je erge last van je darmen en weet je nog niet precies waardoor het komt?Je kunt er ook voor kiezen om enige tijd het FODMAP-dieet te volgen, waarbij je bepaalde koolhydraten die je darmen slecht kunnen opnemen uit je voeding weglaat. Het is best een lastig dieet, omdat je in het begin veel producten weg moet laten. Langzaam voeg je weer steeds meer aan je dieet toe. Kijk voor meer informatie op www.fodmapdieet.nl.

3. Blijf in beweging
Misschien heb je het weleens gemerkt na een lange zit in het vliegtuig of de auto; langdurig stilzitten is niet bevorderlijk voor je darmen. Als je beweegt zet je namelijk niet alleen je spieren aan het werk, maar je hele lichaam. Je darmen worden als het ware gemasseerd en raken daardoor goed doorbloed.

Probeer iedere dag minstens een half uur te bewegen. Dit hoeft niet per se een uur lang zweten in de sportschool te zijn; ook een paar kilometer wandelen door het park is prima. Ben je gevoelig voor een moeilijke stoelgang, probeer dan net wat vaker te bewegen.

4. Relax
De darmen reageren op spanningen en stress. Dit komt doordat de darm- en de hersenfunctie nauw met elkaar zijn verweven. Ontstekingsopwekkende (slechte) darmbacteriën gedijen goed bij langdurige stress, terwijl de goede bacteriën zich daar juist niet prettig bij voelen. Zorg dus voor voldoende ontspanning en vermijd stress zo veel mogelijk.

Stress verminderen kan ingewikkeld zijn. Symptoombestrijding is eigenlijk niet voldoende, voor een duurzame verbetering is het waarschijnlijk nodig om je gedrag aan te passen. Methoden zoals mindfulness, yoga en ontspanningsoefeningen kunnen je daarbij helpen.

5. Probiotica
Probiotica zijn goede bacteriën die zorgen voor een gezonde darmflora en je kunnen beschermen tegen verschillende ziektes. Ze verbeteren je spijsvertering, stoelgang en je immuunsysteem. Met de moderne leefwijze en eetgewoontes krijg je al snel te weinig goede bacteriën binnen. Het is verstandig om deze aan te vullen met bepaalde voedingsmiddelen.

Goede bacteriën kun je binnenkrijgen door wat meer zuivel te eten of te drinken of gefermenteerde groenten toe te voegen aan je eetpatroon.

6. Ga naar de dokter
Heb je regelmatig last van spijsverteringsproblemen, hevige buikpijn na het eten of langdurige diarree, dan zijn deze tips misschien niet afdoende. Een bezoek aan je huisarts is in dat geval aan te raden.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest