category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

5 tips om gezond te eten terwijl de rest dat niet doet

Als je vriendinnen, partner en kinderen niet gezond eten terwijl jij dat wel doet, heb je extra doorzettingsvermogen nodig om je gezonde levensstijl vol te houden. Zo doe je dat.

1. Wees een inspiratiebron
Dwing niemand om gezonder te leven omdat jij dat doet. Geef in plaats daarvan het goede voorbeeld. Laat zien hoe lekker gezond eten kan zijn en dat sporten leuk kan zijn.

2. Vraag om steun van je omgeving
Een gezonde leefstijl is makkelijker vol te onthouden als je omgeving je steunt. Laat daarom weten dat je gezonder probeert te leven en wat je doelen zijn. Niemand hoeft met je mee te doen, maar ze kunnen je wel steunen en motiveren.

3. Weersta verleidingen
Als je partner en kinderen niet gezond eten, zullen de keukenkastjes en koelkast niet alleen gevuld zijn met jouw gezonde ingrediënten. Het is best lastig om de verleiding te weerstaan. Probeer het ongezonde eten uit het zicht op te bergen. Gebruik trommels en bakjes die niet transparant zijn en probeer te negeren dat er ongezonde lekkere dingen in huis zijn.

4. Wees creatief met koken
Je hebt geen zin om steeds twee maaltijden te koken. Wees daarom creatief met maaltijden. Bereid een gezonde maaltijd en serveer dingen als sausjes, kaas en dressing apart. Benadruk niet hoe gezond een gerecht is. Die courgetti gaat er waarschijnlijk prima in, totdat je het een naam geeft.

5. Zoek mensen in hetzelfde schuitje op
Als je partner niet meedoet met jouw nieuwe gezonde levensstijl zul je het op dit vlak ergens anders moeten zoeken. Er zijn genoeg healthy websites, Facebookpagina's en fora waar je je ups en downs met gelijkgestemden kunt delen.

Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest