Zestig Seconden

Geef jezelf een boost in slechts zestig seconden

Deze fitness boosters kosten je slechts zestig seconden en je voelt je direct beter!

60 seconden koud douchen

Niets geeft je lichaam en geest zo’n instant kick als een koude douche. Koud water brengt je lichaam in een soort shock: je bloedvaten vernauwen waardoor er meer bloed door je lichaam wordt gepompt. Koud water is om die reden ook goed voor je huid en een krachtig middel tegen cellulite. Zorg er wel voor dat het water écht koud is (10 graden maximaal) en spoel eerst je voeten af om je lichaam te laten wennen. Houd je ademhaling rustig voor een optimaal effect.

Lees ook: Hoe fit ben je écht? 10 snelle tests

60 seconden kapotgaan

Onderzoek van de universiteit van Ontario wijst uit dat ultrakorte intervaltrainingen heel effectief zijn. In het onderzoek moesten deelnemers drie keer twintig seconden zo snel mogelijk fietsen, gevolgd door twee minuten rustig trappen. Na zes weken bleken de deelnemers een grotere spiermassa te hebben, een gezondere bloeddruk en een beter uithoudingsvermogen. Dus plan elke dag een paar mini-intervallen: ren de trap op, maak een sprintje naar de bushalte, fiets zo hard als je kunt tot aan het stoplicht.

60 seconden diep ademhalen

Ga op een stoel zitten, met je voeten op de grond. Zet een timer van zestig seconden op je telefoon en sluit je ogen. Adem diep in en rustig weer uit, en zorg dat je buik en niet je borstkas meebeweegt. Laat al je gedachten los en probeer aan niets anders te denken dan je ademhaling. Hierdoor word je ontspannen en verdwijnen stressgevoelens.

Bron: Santé archief, tekst: Esma Linnemann

Gerelateerde artikelen