Ontbijtjes

Ontbijtjes die je huid laten stralen

Je reinigt, scrubt en smeert – maar voed je je huid ook van binnenuit? Met deze ontbijtjes laat je je huid stralen.

Waterbommensalade

Water is belangrijk voor een zachte en soepele huid. Met een gezonde vocht balans kunnen afvalstoffen bovendien goed worden afgevoerd, wat weer wonderen doet voor je teint en helpt tegen puistjes en onregelmatigheden. Een fruitsalade van deze waterbommetjes is dan ook een prima begin van je dag: een mengeling van aardbei, ananas, perzik, peer, appel en watermeloen is kleurrijk, lekker én hydraterend!

Lees ook:Stralende huid? Deze voedingsmiddelen doen wonderen

Een ei hoort erbij

Hardgekookt, zachtgekookt, een omelet of liever een roereitje, voor een stralende huid mag een ei niet ontbreken bij je ontbijt! Eieren bevatten maar liefst tien verschillende vitaminen en voedingsstoffen. Zoals selenium, dat cellen beschermt tegen beschadiging en ervoor zorgt dat je huid er jong uit blijft zien. Ook de eiwitten in eieren zijn onmisbaar voor een gezonde huid, ze zorgen ervoor dat je cellen elastisch blijven en beter herstellen als je bijvoorbeeld een beetje bent verbrand in de zon.

Grapefruit

In roze grapefruit zit lycopeen, een stof die volgens onderzoekers een tien keer krachtigere antioxidant is dan vitamine E. Lycopeen gaat verbranding en veroudering tegen en houdt je huid dus langer strak en stralend. Een grapefruitontbijt kan op verschillende manieren: doe de grapefruit door je fruitsalade, een bakje kwark of yoghurt, eet ’m gewoon ‘los’ of drink ’m uitgeperst als sapje. Met een paar verse sinaasappels erbij krijg je meteen ook een flinke dosis vitamine C binnen, dat weer helpt voor de aanmaak van collageen.

Yoghurt met bessen

Yoghurt bevat veel stoffen die je huid laten glanzen: eiwitten, vitamine A en vitamine E. Daarnaast bevat het melkzuur, dat ontvettend en hydraterend werkt en je dode huidcellen losweekt. Resultaat: een zacht en soepel huidje met een frisse uitstraling. De enzymen in yoghurt doden bovendien bacteriën, waardoor pukkeltjes minder kans maken. Roer een paar handjes blauwe bessen door je yoghurt. Niet alleen omdat dat lekker is, maar ook omdat die meer antioxidanten bevatten dan elke andere fruitsoort.

Crackertje vitamineboost

Koolhydraten zijn echt niet altijd de vijand. Een volkoren cracker bevat bijvoorbeeld selenium, een vezel die helpt zonschade te verminderen en voorkomen (UV-stralen zijn nog altijd de nummer één oorzaak van huidveroudering!). Beleg je cracker met zalm of avocado en je geef je huid een boost! Avocado zit bomvol vitamine A, dat helpt bij het zuiveren van je huid en het kwijtraken van dode huidcellen. De aminozuren in de vrucht bieden je ook nog eens een extra bescherming tegen agressieve omgevingsfactoren. En dan zijn er nog de antioxidanten, die helpen huidveroudering tegen te gaan. Driedubbel goed, dus!

In zalm zit veel omega-3, een stof die je hard nodig hebt maar je lichaam niet zelf aanmaakt. Omegavetzuren maken je huid sterk en weerbaar. Naarmate je ouder wordt, produceren je klieren minder vet, waardoor je huid droger, minder elastisch en dus sneller rimpelig wordt. Omega-3 zorgt ervoor dat je huid gevoed blijft.

Hier wordt je huid ook blij van

Wortelsap

Bomvol vitaminen en bètacaroteen, een krachtige antioxidant. Daarnaast beschermen wortels tegen UV-straling en reinigen ze je huid van binnenuit.

Zaden

Lijnzaad en chiazaad bevatten veel antioxidanten en hebben een gunstig effect op de structuur van je huid. Voeg ze toe aan je smoothie, yoghurt of fruitsalade.

Amandelen

Vitamine E, omega-3, omega-6, eiwitten: amandelen zitten vol goede voedingsstoffen voor je lichaam én je huid. Ze geven je een gezonde glow!

Groene thee

Beschermt je huid tegen de zon en vrije radicalen en werkt rimpeltjes, zakkende mondhoeken en hamsterwangen tegen.

Bron: Santé archief, tekst: Rianne Klazinga

Gerelateerde artikelen