category colour brushGelukkig

Met deze 5 tips werk jij in het nieuwe jaar met plezier

Minder werkstress, méér creativiteit en voldoening; dat klinkt goed toch? Met deze tips pak jij je werk vanaf het nieuwe jaar eens helemaal anders aan.

1. Detox je to-do’s

Heb jij een duidelijk doel voor ogen? De volgende stap in je carrière of een uitdagende klus waar je voor wilt gaan? De kans dat je je doel bereikt, wordt groter wanneer je al je activiteiten onder de loep neemt. Stel jezelf bij alles wat je doet de vraag: is deze taak in lijn met mijn einddoel? Je kunt beter doelgerichte dingen doen dan dingen die haaks op je einddoel staan. Deze detox brengt je uiteindelijk verder en geeft meer voldoening.

Lees ook: 'Waarom staand werken beter is voor je gezondheid'

2. Leer van een pro

Niets is zo bevredigend als zelfontwikkeling. Plan een koffiedate met iemand die doet wat jij graag wilt bereiken. Je zult merken dat deze mensen dit niet als vervelend ervaren, maar het juist prettig vinden om met mensen te praten die echt geïnteresseerd zijn. Onderwerp deze pro in je enthousiasme niet aan een kruisverhoor, maar beperk je tot de kernvragen waar je iets aan hebt:

  • Waarom doe je wat je doet?
  • Hoe heb je dit bereikt?
  • Wat is je grootste struggle en hoe ga je daarmee om?

3. Boost je creativiteit

Verveling kan helpen om creatief te worden. Met een saaie klus die makkelijk afgaat, blokkeer je je kritische gedachtegang, waardoor de ideeënstroom op gang komt en je eerder ongebruikelijke oplossingen komt. Creativiteit is de tegenpool van productiviteit. Alles wat je doet om je productiviteit te vergroten, gaat ten koste van je creativiteit en andersom. Maak tijd vrij om te lummelen en te experimenteren en ga daarna extra gefocust aan de slag met jet nieuwe ideeën.

4. Bekijk stress van een positieve kant

Stress kan heel vervelend zijn, maar feitelijk gezien is het een teken dat je een uitdaging hebt. De stressreactie in je lichaam is nodig om je wakker te schudden en je te waarschuwen dat je dit varkentje niet kunt wassen als je op de automatische piloot blijft staan. Er is een verandering nodig: meer alertheid en focus. Het is het vonkje dat je nodig hebt om met de situatie te kunnen dealen. Houdt de stress langer aan? Dan maakt je lichaam niet alleen cortisol en adrenaline aan, maar krijg je ook een dosis oxytocine. Dit is een knuffelhormoon dat je aanzet tot sociaal contact, zodat je sneller om hulp vraagt. Als je je stress gedachten in toom weet te houden, heeft dit geen invloed op je gezondheid en zal het je productiviteit stimuleren.

5. Sla je eurekamomenten op

Soms krijg je opeens een briljant idee op een iets minder briljant moment. Laat deze ideeën niet onbenut en noteer ze meteen. Bijvoorbeeld in de notitie app op je telefoon.

Bron: September 2017 Tekst: Esmir van Wering

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest