Yogaoefeningen Voor Het Slapen Gaan

5 beste yogaoefeningen voor de perfecte nachtrust

Heb je moeite met in slaap vallen? Ervaar de rustgevende kracht van yoga voor het slapen gaan. Deze 5 eenvoudige yogaoefeningen helpen je ontspannen, zorgen voor een diepere slaap en maken je nachten vrediger.

Beste yogaoefeningen voor het slapen gaan

1. De kindhouding (Balasana)

Begin met de kindhouding, een van de beste yogaoefeningen die helpt om je geest en lichaam te kalmeren. Ga op je knieën zitten, laat je billen rusten op je hielen en buig voorover met je voorhoofd op de grond. Strek je armen vooruit of langs je lichaam. Adem diep in en uit, voel de spanning uit je lichaam glijden.

Yogaoefeningen Voor Een Sterkere Rug kindhouding Balasana

2. De Liggende Vlinderpose (Supta Baddha Konasana)

De liggende vlinderpose is perfect voor het ontspannen van strakke heupen. Ga op je rug liggen, breng de zolen van je voeten samen en laat je knieën naar buiten vallen. Plaats je handen op je buik of naast je of boven je hoofd, wat je prettig vindt, adem rustig en laat je heupen zachtjes openen.

liggendenvlinderpose yogaoefeningen voor het slapen gaan

Lees ook: 5 beste yogaoefeningen voor strakke billen

3. De Been-tegen-de-muur Pose (Viparita Karani)

Deze pose is ideaal om stress en spanning in de benen te verminderen. Ga dicht bij een muur liggen en steek je benen omhoog tegen de muur. Laat je armen ontspannen naast je liggen en richt je op een rustige ademhaling, terwijl de zwaartekracht zachtjes je benen ontspant.

been tegen de muur pose

4. De Liggende Wervelkolom Twist (Supta Matsyendrasana)

Draai je wervelkolom zachtjes met deze ontspannende twist. Ga op je rug liggen, breng een knie naar je borst en laat deze over het tegenovergestelde lichaam vallen. Strek je armen uit en kijk in de tegenovergestelde richting van je knie. Wissel van kant voor een evenwichtige stretch.

liggende wervelkolom twist

5. De Corpse Pose (Savasana)

Eindig je sessie met Savasana, de ultieme ontspanningspose. Ga op je rug liggen, benen en armen ontspannen en gespreid, ogen gesloten. Concentreer je op je ademhaling en laat alle gedachten varen. Blijf zo 5-10 minuten liggen en voel de volledige rust.

corpse pose yogaoefeningen voor het slapen gaan

Met deze oefeningen in je avondroutine, zeg je vaarwel tegen slapeloze nachten. Slaap lekker!

Tip van Santé

Verbeter je yoga- en fitnesservaring met deze veelzijdige yogamat! Perfect voor zowel thuis als in de sportschool, biedt deze 6 mm dikke, antislip mat comfort en bescherming tegen koude vloeren. Lichtgewicht en gebruiksvriendelijk, ideaal voor allerlei oefeningen. Voor meer informatie klik op onderstaande button.

Lees ook: 5 beste yogaoefeningen voor een sterkere rug

Foto: Getty Images
Tekst: Suzanne de Bakker