category colour brushFit/Work-outs

Motivatietips om hard te lopen met de kou

Zorgt de kou ervoor dat jouw motivatie om een rondje hard te lopen afneemt? Met deze motivatietips trek jij je hardloopschoenen aan en duik je na je rondje weer onder je warme dekentje op de bank.

 

Loop met je favoriete playlist

Maak een playlist aan met je favoriete muziek. Kies voor liedjes die je blij maken en waar je energie van krijgt. Vind je het lastig om zelf een playlist samen te stellen? Op Spotify zijn verschillende sportlijsten te vinden met uptempo nummers. Ook motiverend: luister een inspirerende of spannende podcast tijdens het rennen. Je zult merken dat je rondje in no time voorbij is.

Lees ook:'Wil je beginnen met hardlopen? Zo ga je goed van start!'

Maak van hardlopen qualitytime

Wie zegt dat je hardlopen niet kan combineren? Loop eens een rondje samen met je man, vriendin of zus. Als je op een rustig tempo loopt, kan je makkelijk bijkletsen.

Stel een doel

Ben je begonnen met hardlopen omdat je wilt afvallen of omdat je je conditie wilt verbeteren? Een doel stellen motiveert. Loop echter niet te hard van stapel. Schrijf je niet meteen in voor een marathon als je pas een maand aan het trainen bent. Realistische doelen werken veel motiverender. Plan hardlopen ook in je agenda. Als je een vaste dag prikt in je agenda houd je het makkelijker vol.

Tel de bomen

Ben je net begonnen aan je rondje, maar wil je eigenlijk alweer rechtsomkeer maken omdat je benen zo zwaar aanvoelen? Tel bomen, honden, fietsers of vrouwen met een muts op. Door een spelletje met jezelf te spelen, wordt het lopen een stuk minder zwaar.

Verander regelmatig van route

Elke keer hetzelfde rondje door het park wordt snel saai. Wissel daarom geregeld van route. Probeer ook van ondergrond te wisselen: de ene keer op asfalt en de andere keer op een zachtere ondergrond zoals zand of gras. Dit is niet alleen uitdagender, maar ook beter voor je knieën, doordat de belasting verschilt. Vind je het lastig om een nieuwe route te vinden? Met deze website, kan je makkelijk een nieuwe route uitstippelen en de afstand meten.

Sluit je aan bij een hardloopclub

Ren je altijd alleen? Sluit je aan bij een loopgroep. Het is gezellig en je leert ook meer over techniek. Er zijn diverse loopgroepen verspreid over Nederland. Je kunt ook contact opnemen met de plaatselijke atletiekvereniging. Zij hebben vaak een recreantengroep met looptrainer die je kan begeleiden en motiveren.

Wandelen

Echt geen zin? Ga dan alleen een rondje wandelen. Trek wel je hardloopkleren aan. Als je eenmaal buiten bent en een stukje hebt gewandeld, zal je zien dat je het tempo toch wat wilt opvoeren, totdat je uiteindelijk toch aan het hardlopen bent.

Bron: Santé februari 2017 Tekst: Babette Dessing

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest