category colour brushFit/Lijstjes & Tips

Wat je beter niet kunt doen vlak na je work-out

Na een work-out wil je graag nog even in die lekkere flow blijven zitten. Er is dan een aantal dingen die je vlak na een work-out beter niet kunt doen.

 

Meteen je mobiel checken

App’jes van vriendinnen, werkmails, nieuwe posts op Facebook of Instagram…. Je mobiel draait overuren, maar als je net een work-out hebt gehad en je zit nog vol in die flow, blijf daar dan nog even in en geef je hersenen de ruimte om weer langzaam terug te keren naar de werkelijkheid.

Lees ook: 'Intuïtief eten in 6 stappen'

Wees positief over je prestaties

Je geeft alles, maar als de work-out achter de rug is, zeg je tegen jezelf of anderen dat je beter je best had kunnen doen. Maar het is beter om jezelf juist een schouderklopje te geven. Je hebt het toch maar even gedaan én volgehouden!

Niet stretchen

Als je direct na een intensieve work-out ervandoor gaat, dan mis je een belangrijk onderdeel om je lichaam te kunnen laten herstellen: het stretch-moment. Een intensieve work-out zorgt ervoor dat je spieren volop aan de slag gaan. Als je niet voor een herstelmoment zorgt, kun je risico lopen op blessures en je lichaam uitputten. Met een stretch van minstens dertig seconden kom je al een heel eind waarbij je elke stretch twee tot drie keer herhaalt. Dat is misschien lastig als je haast hebt, maar een beetje stretchen is beter dan niets.

In je sport outfit boodschappen doen

Het ziet er natuurlijk best stoer uit als je in je bezwete sport outfit nog even snel een boodschapje gaat doen. Kan iedereen zien dat je hard hebt gewerkt. Maar eigenlijk is het veel beter om die bezwete kleding zo snel mogelijk uit te trekken, want het kan je immuunsysteem negatief beïnvloeden. Volgens experts kost het lichaam extra veel moeite om de temperatuur van het lichaam te reguleren als alles nat en plakkerig is. Dus kleed je zo snel mogelijk om!

Zware maaltijd

Je hebt keihard gewerkt dus eigenlijk vind je dat je het wel verdiend hebt: iets lekkers of iets zwaars. Maar ho, stop, doe dat niet! Je maag vindt het namelijk veel fijner als je dat niet doet. Een half uur na een intensieve work-out kun je beter geen zware maaltijd nuttigen. “Als je intensief beweegt, neemt je spijsvertering een stapje terug, maar ook na je work-out staat het nog op stand by. Niet eten of juist heel zwaar eten is dan even geen goed plan. Neem liever iets lichts zodat je maag niet van streek raakt, bijvoorbeeld fruit. Eet ongeveer twee of drie uur na je work-out weer een grote maaltijd.

Een alcoholisch drankje drinken

Aan de alcohol direct na je training? Een heel slecht idee.  Je hart gaat nog snel, je bloed pompt nog als een dolle… Dus als je op dat moment alcohol drinkt, komt dat heel hard aan en heb je er eerder last van dan normaal. Doe het liever een avondje zonder of laat er in ieder geval een aantal uur tussen zitten.

Bron: Livingstrong.com

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest